Pages

Jumlah Pelawat

100 1st Follow

100 2nd Follow

Akibat Mengajar Anak Murid Menipu

Posted by Faiz On 5:45:00 pm

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia…

 

bersedekah itu baik

Al Kisah... tersebut lah kisah yang berlaku ditengah2 kehidupan kita....
Ahmad berumur 8 tahun anak tunggal tinggal bersama ibubapanya
disebuah flat murah 1 bilik ditengah2 bandaraya Kuala Lumpur.....
Setiap malam Ahmad tidor di ruang tamu sementara ibubapanya
tidur ddalam bilik yang pintunya telah terkopak.
Apa bila tiba malam, mak bapa Ahmad pening.. macam mana nak projek'
sebab takut aktiviti mereka di skodeng' oleh Amhad.
Suatu malam l/kurang jam 10, bapa Ahmad sudah atur jadual nak projek
dengan isterinya, tetapi biasa lah.. kena pastikan anak dah tdo barulah boleh
projek. Dia menanggil Ahmad dengan panggilan biasa, Maaat.
Ahmad pun menyahut ya pak... Bapa Ahmad pun diam.
Jam 11 sekali lagi panggil, Maaat.. Ahmad menyahut, ya pak. Bapa Ahmad diam lagi.
jam 12 pun panggil lagi Maaat.. Ahmad menyahut juga Ya pak.. tiba2 PINNNG'
sebiji penampar hinggap dimuka Ahmad. .. Ni dah kul 12 napa kau tidak tidur lagi, besok pagi mau pergi sekolah... tengking bapanya.
Besoknya.. disekolah cikgu kelas bertanya pada Ahmad..Mat kenapa mata kiri kau lebam?
Ahmad pun ceritakan kisahnya malam tadi..
Cikgu yang penuh tekun mendengar cerita Ahmad tanpa mengetahui apa yang tersirat, memberi Ahmad satu idea.. Ok Mat, kalau malam ni bapa kau panggil, kau jgn menyahut, kau diam jer kata cikgunya. orait, jawab Ahmad....
Keesokan hari Ahmad datang ke sekolah dengan biji mata kanan pulak yang lebam..
Cikgunya bertanya, Ai Mat, kenapa mata kau yang satu lagi, kau kena tampar lagi kah?
Ya cikgu jawab Ahmad. Cikgunya minta Ahmad menceritakan apa yang berlaku.
Ahmad pun bercerita... Katanya, Memang saya tak menyahut bila bapa saya panggil
saya cikgu.. tetapi satu perkara saya tak boleh tahan cikgu... kata Ahmad.
Cikgunya tertanya2 dalam hati dengan begitu saspen sekali...
Apa yang berlaku tanya cikgunya.
Malam tadi masa bapa saya panggil, saya tak menyahut tetapi
bila saya terdengar perbualan mereka saya begitu excited' dan
terpanggil untuk bersuara cikgu, kata Ahmad. Apa durang cakap?, tanya
cikgunya.
Bapa cakap pada mak saya dah nak keluar' mak pun jawab, saya pun dah nak keluar'... bila saya terdengar, saya pun menjerit... Nak ikut... Nak ikut...' Apa lagi saya kena penampar lagi lah cikgu.. saya ingatkan durang nak keluar ke bandar tengok wayang The Spiderman.. jawab Ahmad. Cikgunya hanya mampu geleng kepala.....
Morale of the story...
Jangan ajar anak murid berbohong kerana
ia akan memakan diri...


Share/Bookmark

1 Response to "Akibat Mengajar Anak Murid Menipu"

  1. koru Said,

    hahaha^^nak ikut2!!

     

Related Posts with Thumbnails

Siapa Aku?

Special Sponsor

Kebanyakan entri di dalam blog ini adalah daripada pihak Syok.org.
.: sYok.Org :

pengiklanan

Kit Biasiswa Malaysia 2010
160

Rujukan

Komentator

Make your own

Fan Pages

Yang Baik Hati

Award

Award

Twitter

Terima Kasih Kepada

Free Automatic Backlink Get a Free Backlink Free Automatic Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Blogged.my .: sYok.Org : 4east's Profile on Ping.sg 
SelangorBloggers
JohoreanBloggers