Pages

Jumlah Pelawat

100 1st Follow

100 2nd Follow

Seorang Doktor Mencumbui Pesakitnya

Posted by Faiz On 11:00:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Gambar Hiasan

Seorang gadis berusia 20-an menemui Dr. FAIZUL, seorang doktor pakar jiwa.......

Gadis : "Doktor, saya merasa amat marah pada kekasih saya sehingga saya memanggilnya lelaki bangsat. Ada kalanya saya rasa dia keterlaluan, dan ada kalanya pula saya rasa memang patut saya memanggil dia seperti itu..."

Doktor : "Hmm. panggilan itu memang hinaan yg agak melampaui batas untuk seseorang.. tapi, mungkin kamu punya sebab tersendiri memangilnya demikian. Ceritakanlah kpd saya agar saya dapat membantu.."

Gadis : "Ya memang ada.. pada satu malam kami berduaan dalam kereta di tepi pantai.Dia pegang tangan saya."
Doktor : "Dia pegang tangan kamu seperti ini?" dr Faizul memberi contoh.

Gadis : "Ya. seperti yg doktor lakukan"

Doktor : "Kalau hanya ini, tidak sepatutnya dia dipanggil bangsat. Itu tandanya dia tidak mau berpisah dgn kamu..."

Gadis : "Kemudian dia merapatkan badannya kepada saya dan memeluk bahu saya......"

Doktor : "Dia lakukan seperti inikah?"

Gadis : "Ya.. seperti inilah dia peluk saya doktor.."

Doktor : "Itu bukan bangsat, itu tandanya dia mau sentiasa berdampingan dgn kamu" kata dr Faizul.

Gadis : "Kemudian dia cium saya."

Doktor : "Dia cium kamu seperti ini ?"

Gadis : "Ya. Ciumannya sama seperti yg doktor lakukan."

Doktor : "Kalau sekadar ciuman seperti ini, masih belum boleh dipanggil bangsat, itu tandanya dia sayang kamu, kan ?"

Gadis : "Kemudian dia memasukkan tangannya kedalam baju saya & meraba2 saya doktor.."

Doktor : "Dia lakukan seperti ini kah?"

Gadis : "Ya, seperti yg doktor lakukan inilah cara dia memperlakukannya. ."

Doktor : "Itu bukan bangsat, itu tandanya dia mau membelai diri kamu.."

Gadis : "Kemudian dia menanggalkan semua pakaian saya satu persatu.."

Doktor : "Adakah kamu membantah tindakannya? "

Gadis : "Tidak, saya merelakannya sebab saya sayang dia.."
Doktor : "Dia tanggalkan pakaian kamu seperti ini ?"

Gadis : "Ya, sampai saya tak de seurat benang pun, seperti ini doktor...."


Doktor : "Itu masih belum layak dipanggil bangsat, kerana dia sememang ingin mengenali diri kamu sepenuhnya"

Gadis : "Kemudian dia mencumbui saya lalu melakukan hubungan se-- dgn saya ..."

.................................................
(selepas seketika.... )

Doktor : "Dia lakukan seperti yg kita lakukan tadi kah?"

Gadis : "Ya. Memang itulah yg dia lakukan ketika itu"


Doktor : "hmm, itu juga masih belum boleh dipanggil bangsat. Itu tandanya dia memerlukan kamu kan!"


Gadis : "Tapi kemudian dia memberitahu saya bahawa dia ada HIV positif"


Doktor : "HAH?? DIA..MEMANG ... BANGSAT!!.. BANGSAAA TTT!!!..
LELAKI BAANGSAAAATTT!!!.

Serius jugak Baca Tuuuuuuuuuu

MORAL: jgn ambil kesempatan atas masalah org lain  

Share/Bookmark
Category : ,

Baja Apa Lagi Baik?

Posted by Faiz On 3:00:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..
 


1.0 PENDAHULUAN

Pertanian adalah industri yang terawal wujud dimuka bumi ini. Semenjak zaman Nabi Adam lagi telah wujud aktiviti pertanian untuk keperluan. Dizaman moden ini pertanian masih lagi merupakan sumber pendapatan utama bagi sesebuah negara moden seperti di Malaysia. Justeru itu banyak pendekatan dan kaedah moden yang telah digunakan untuk memajukan lagi sektor pertanian seperti penggunaan mesin bajak yang mengganti penggunaan lembu, peningkatan sistem saliran secara moden , dan juga penggunaan baja organic, urea dan kimia dalam pertanian. Tidak semua teknologi dan kaedah moden yang digunakan dalam pertanian memberi manfaat contohnya penggunaan baja kimia dalam pertanian bukan sahaja membahayakan kesihatan bahkan menyebabkan pencemaran dan memusnahkan alam sekitar. Penggunaan baja kimia digunakan petani kerana dapat menghasilkan hasil tanaman yang cantik , berkualiti, dan tidak rosak akibat serangan serangga. Adakah para petani tahu bahawa baja kimia yang mereka gunakan amat merbahaya kepada kesihatan dan mempunyai banyak keburukan daripada kebaikan ataupun tiada alternatif lain yang boleh menggantikan penggunaan baja kimia. Kesemua persoalan diatas boleh diatasi dengan pengguanaan baja organic dan urea yang sememangnya mesra alam, tiada kesan sampingan dan semulajadi



2.0 BAJA ORGANIK
Baja organik boleh didefinisikan sebagai baja semula jadi yang dihasilkan menggunakan bahan yang mengalami proses pereputan dan menghasilkan nutrien penting yang diperlukan oleh tumbuh-tumbuhan. Baja organik yang asli membantu melindungi segala nutrien yang diperlukan oleh tumbuh-tumbuhan dan dapat meningkatkan kualiti tanah dengan mikroorganisma yang semulajadi. Penggunaan baja organik bukan sahaja dapat menyuburkan tanaman malahan dapat memperkayakan kandungan nutrien didalam tanah. Selain itu, penggunaan baja organik juga dapat mengurangkan serangan hama dan penyakit malahan juga meningkatkan daya tahan tanah terhadap hakisan. Baja organic juga bebas dari benih rumput, tanaman liar, pathogen, parasit, dan phytotoxin. Malahan baja organic tidak berbau dan mudah digunakan.
Terdapat pelbagai jenis baja organic yang digunakan dalam industry pertanian seperti pupuk kandang, sluri, kompos cacing, gambut, rumpai laut, kumbahan dan guano. Galian asli seperti fosfat batu lombong, sulfat potasy dan batu kapur juga dianggap sebagai baja organic. Lazimnya di Malaysia penggunaan baja organic dari baja gunung berapi dan baja organic dari kotoran cacing digunakan secara meluas dalam industry pertanian.



3.0 BAJA ORGANIK GUNUNG BERAPI
Baja gunung berapi adalah merupakan unsur organik dan mineral semulajadi yang diperlukan untuk kesuburan tanah dan memulihkan tanah mati. Ianya mengandungi aluminasilicate yang tinggi dimana ianya mampu meningkatkan keupayaan tanah memegang baja dan nutrisi yang diperlukan oleh tanaman. Atom berbentuk honeycomb terbentuk dalam baja ini dapat mengimbangi pengudaraan dan pengairan tanah. Baja gunung berapi ini sesuai digunakan untuk semua jenis tanaman terutama kelapa sawit pada tanah liat dan gambut, kelapa, padi, pokok buah-buahan dan lain-lain.
Antara kebaikan penggunaan baja gunung berapi adalah dapat menambah daya tahan tanaman dan dapat mengurangkan serangan penyakit, memaniskan hasil buah-buahan, serta menambah berat hasil tanaman, meningkatkan penyerapan air , merawat tanah masam dengan mengubah struktur tanah dan dapat mengekalkan tahap pH tanah, mengendalikan racun dari unsur aluminium.




4.0 VERMIKOMPOS ( baja organik cacing)
Baja organik kotoran cacing tidak menyebarkan bau, bersih dari kotoran maupun serangga. Baja yang terhasil dari kotoran cacing ini sangat baik untuk tanaman sayuran, tanaman tahunan, buah-buahan dan tanaman hiasan malahan merupakan baja organik yang mesra alam.
Dalam proses pembuatan baja, diperlukan sisa kotoran lembu atau kerbau. Kemudian cacing ditaburkan di bahagian atas kotoran tersebut dan dibiarkan selama dua minggu. Selama itulah terjadi proses pembuatan baja, cacing mengubah kotoran yang tadinya berwarna kehijauan menjadi kehitaman. Apabila cacing meninggalkan media kotoran maka prosesnya sudah selesai. Kemudian dikeringkan.Baja yang sebenarnya adalah kotoran cacing yang berbentuk butiran, berserat dan berwarna kehitaman.
Kebaikan penggunaan baja organik kotoran cacing adalah baja ini dapat meneutralkan lebihan asid tanah dan menjadikan tanah lebih gembur. Tanah juga tidak cepat padat seperti halnya kalau memakai najis haiwan. Selain itu, baja ini juga mengurangkan pembajakan antara musim, mengurangkan masalah perosak, penjimatan dari segi pengurangan penggunaan baja setelah musim ketiga apabila mutu tanah sudah dapat dipulihkan kerana vermikompos memulihkan tanah agar pokok dapat menyerap nutrien dengan lebih efisien.


Baja vermikompos bukan sahaja boleh digunapakai dalam pertanian sahaja malahan ia merupakan sumber pendapatan bagi mereka yang ingin menternak cacing. Malahan juga, Majlis Fatwa Kebangsaan telah berpendapat bahawa aktiviti penternakan dan penggunaan sisa buangan cacing tersebut adalah sah mengikut syarak. Ini boleh dibuktikan dengan keratan akhbar berikut.
"Selepas diteliti, jelas sekali perniagaan dan kegiatan penternakan haiwan seperti lintah dan cacing ini dibolehkan.

"Umat Islam yang berhasrat menceburi bidang ini boleh teruskan hasrat mereka kerana daripada segi pemakanan haiwan itu juga tidak meragukan, malah penggunaannya untuk menghasilkan kosmetik juga didapati tidak timbul sebarang masalah," katanya ketika ditemui Berita Harian, di sini, baru-baru ini.
Dipetik dari akhbar Berita Harian
5.0 BAJA BIO-ORGANIK POME
Baja organic dari jenis ini dihasilkan daripada mendapan sisa buangan kolam kilang sawit (Palm Oil Mill Effluent – POME). baja ini adalah baja organic ciptaan terbaru yang berjaya dihasilkan oleh sekumpulan penyelidik daripada MPOB. Baja ini terhasil daripada sisa buangan sawit disedut keluar dan disejatkan menjadi kepingan kepingan kek. Di dalam satu jentera khas yang lain, kepingan kek dicampurkan dengan serat tandan sawit dan enzim khas berketahanan pada suhu tinggi yang diimport lalu diproses menjadi baja biomas dalam tempoh 24 jam.
Antara kebaikan penggunaan baja ini ialah ianya tidak merosakkan eko sistem, selamat di makan, murah separuh harga berbanding harga baja kimia di pasaran, dijamin gunakan baja dari sumber halal. Selain itu juga baja ini merupakan ciptaan sepenuhnya oleh anak tempatan.







BAJA ORGANIK DARIPADA NAJIS HAIWAN

Adakah penggunaan najis haiwan sebagai baja halal digunakan dalam islam? Keempat-empat mazhab bersepakat bahawa najis binatang yang halal dimakan boleh dijadikan sebagai baja tumbuh-tumbuhan. Ini bermakna islam membolehkan penggunaan najis haiwan sebagai baja.
Baja najis haiwan yang dimaksudkan adalah baja daripada najis haiwan ternakan seperti kambing,lembu,kerbau ,ayam dan lain-lain. Baja daripada najis haiwan tersebut diasingkan daripada rumput dan sampah, dan disimpan selama 40 hari sehingga mengalami penguraian bakteria bagi menghasilkan baja kompos. Ianya juga boleh digunakan terus ataupun dikeringkan terlebih dahulu sebelum digunakan. Tujuan pengeringan dilakukan supaya najis tersebut lebih mudah untuk dikendalikan dan dapat menghilangkan bau najis tersebut.
Najis-najis haiwan ini mengandungi nilai nutrien yg tinggi yang mempunyai kepentingan sangat tinggi untuk nutrisi tumbuhan. Ia mengandungi kandungan nitrogen yang tinggi sekitar 60 – 70 %. Ia juga mengandungi bahan-bahan yang lain seperti fosfour, potassium, magnesium dan lain memperkayakan kandungan nutrisi tanah.






NAJIS BABI SEBAGAI BAJA ORGANIK

Baru-baru ini telah digemparkan mengenai penggunaan najis babi dalam pertanian. Hal ini baru sahaja dikesan walhal penggunaan najis babi tersebut telah digunakan secara meluas dalam industri pertanian di Malaysia selama 4 tahun, khususnya dalam penanaman padi. Baja-baja tersebut diimport daripada China dengan harga yang murah dan kemudiannya diedarkan kepada petani. Sedangkan babi itu telah jelas haram hukumnya dalam islam apatah lagi penggunaan najis babi. Sepatutnya segala jenis baja organik yang digunakan haruslah mendapat kelulusan daripada pihak yang bertanggungjawab. Kemana hilangnya JAKIM yang diberi kuasa untuk memantau perkara seperti ini. Sepatutnya pihak JAKIM harus mengawasi kemasukan baja organic yang diimport dari luar negara. Walaupun perkara ini nampak remeh tetapi ianya harus diberi perhatian yang serius kerana majority rakyat Malaysia beragama islam .






RUMUSAN:
Penggunaan baja organik merupakan langkah yang tepat bagi mengurangkan pencemaran alam sekitar dan mencegah penyakit. Para petani seharusnya memulaukan penggunaan baja kimia kerana ia memudarat alam sekitar dan kesihatan. Walaupun penggunaan baja organic adalah baik tetapi baja organic yang diimport daripada negara luar haruslah dipastikan dahulu kandungannya supaya ianya selamat dan halal untuk digunakan. Pihak kerajaan juga harus memainkan peranan dalam hal ini supaya baja organic daripada najis babi tidak berlaku lagi.
 

Share/Bookmark
Category : ,

Ubatan Boleh Membawa Maut

Posted by Faiz On 11:00:00 pm 3 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Panadol..tahukah anda bahawa panadol sangat berbahaya? Mengikut statistic, panadol atau ubat tahan sakit yang lain adalah merupakan salah satu bahan utama orang membunuh diri. Malah, panadol juga merupakan punca kematian tertinggi akibat keracunan disebabkan tersalah makan oleh kanak-kanak. Tapi kenapa panadol berbahaya? 

Panadol@ paracetamol atau nama saintifiknye acetaminophen merupakan salah satu painkiller utama yang sering diambil untuk menghilangkan sakit. Panadol dikira efektif dan lain dari painkiller yang lain (ponstan, aspirin) kerana ia bertindak terus ke saraf tunjang untuk menghilangkan rasa sakit. Panadol dikakatakan lebih berbahaya dari penyalahgunaan steroid adalah kerana panadol mudah didapati serta dijual di merata tempat. Maka, kebanyakan orang yang ingin membunuh diri memiloih panadol disebabkan factor ini.

Panadol@ paracetamol berbahaya jika diambil selalu, ataupun diambil sekaligus. Had atau limit bagi seseorang dalam masa 24 jam untuk menyebabkan ketoksikan hati adalah 7.5 g (atau = 13 biji ). Pengambilan yang kerap boleh menyebabkan kerosakan hati yang teruk. Seringkali kita dengar orang yang cuba membunuh diri dengan menelan 40 biji panadol, tidak mati, tapi orang itu hatinya akan rosak teruk. Ini kerana, panadol akan dikumuhkan di hati. Pengumpulan panadol@paracetamol akan menyebabkan lebihan dan menyebabkan keracunan di hati. 

Share/Bookmark
Category : ,

Bahaya Cerita Kartun Zaman Sekarang

Posted by Faiz On 9:00:00 pm 2 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..
Pikachu

Charmander

Lihat sahaja gambar-gambar diatas, tentunya ramai yang kenal dengan watak kartun tersebut. Tidak lain dan tidak bukan, gambar-gambar diatas merupakan sebahagian daripada watak kartun pokemon. Sedarkah kita akan maksud Pokemon dan maksud nama-nama watak kartun di dalam cerita tersebut? Baru-baru ini, pihak Darul Nu'man telah menerima E-mail dari salah seorang yang bertanya tentang kemusykilan kartun Pokemon. Berikut adalah kandungan E-mail tersebut.

Assalamualaikum...........

Ada satu perkara yang ana ingin kongsi bersama. ana tak pasti samada maklumat ni dah sampai ke pegetahuan ikhwah semua. Semasa menghadiri kelas Dr Bahjat di salah sebuah masjid di Mafraq, ana diberikan satu kertas yang menjelaskan tentang bahaya POKEMON. Antara kandungan kertas itu ialah beberapa makna binatang-binatang yang ada dalam cerita kartun tersebut. Perkataan-perkataan itu adalah dalam bahasa siryani (lughah siryaniiyah).

contohnya:
POKEMON - saya yahudi
CHARMANDER - ALLAH itu lemah... (SUBHANALLAH!)
PIKACHU - jadilah seorang yahudi..

Terdapat beberapa lagi nama binatang dalam cerita pokemon yang membawa makna yang kufur dan jahat.
Bagi ana, kalau sekadar cerita kartun pokemon ini dicipta oleh yahudi, itu boleh diterima. sebab tak semestinya kita menolak semua yang dicipta oleh orang kafir. tapi kali ini terbukti bahawa yahudi ada niat yang amat buruk tersembunyi di sebalik nama pokemon. Maka ana menyeru semua ikhwah supaya menyebarkan maklumat ini dan bermula dengan diri sendiri dengan memulaukan kartun ini.
Thanks and Best Regards,
B.Regards
Agus
Port Operation.  


Share/Bookmark
Category : ,

Akibat Tersalah Pilih Pasangan Hidup

Posted by Faiz On 7:00:00 pm 3 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Kawan Kawan, Sebelum anda memutuskan untuk berkahwin dengan seorang "programmer" anda perlu pikir dengan semasak-masaknya dulu sebelum anda menyesal dikemudian hari. Ini adalah contoh daripada seorang isteri yang mengadu pada mengenai hubungan dia dan si suami, seorang PROGRAMMER setiap hari.

Suami : (Setelah balik lewat dari pejabat) "Selamat malam sayang, sekarang saya logged in."

Isteri : Abang ada beli tak barang yang saya pesan tadi?

Suami : Bad command or filename.

Isteri : Tapi kan ke saya dah call abang pagi tadi kat pejabat suruh abang beli!

Suami : Errorneous syntax. Abort?

isteri : Ish. Abang nih, takkan itu pon tak ingat? Hahaa..... Abang kata tadi dalam telefon nak beli tv? Mana dia?

Suami : Variable not found...

Isteri : Abang nih memang tak bole harap la. Bak kad kredit abang. Biar saya pergi belikan dan shopping barang dapur sekali.

Suami : Sharing Violation. Access denied...

Isteri : Abang ni tak sayang saya ke? abang lebih sayang komputer abang tu dari saya. Saya tak tahan la kalau macam ni selalu.

Suami : Too many parameters...

Isteri : Saya menyesal pilih abang sebagai suami saya. Harapkan muka je hensem.

Suami : Data type mismatch.

Isteri : Abang nih memang betul-betul tak berguna la.

Suami : It's by Default.

Isteri : Macamana pula dengan gaji abang?

Suami : File in use ... Try later.

Isteri : Kalau begitu, apa peranan saya disisi abang sebagai seorang isteri?

Suami : Unknown Virus. "  


Share/Bookmark
Category : , , ,

Bahagiakah Hidup Hanya Dengan Cinta?

Posted by Faiz On 1:00:00 pm 2 comments

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

 bahagia

Barangkali kisah ini boleh menjadi renungan bagi kita,terutamanya yang ingin berumah tangga :


Alkisah, seorang pemuda miskin bernama Jamil, berasal dari Kampong Pengan,Bota, Perak. Keluarganya hanyalah keluarga sederhana. Tidaklah disebut miskin. Ayahnya sehari-hari bekerja sebagai tukang jahit di kampungnya.Karena kegigihannya, Jamil berjaya melanjutkan pelajaran hingga ke UTP walaupun dengan perbelanjaan seadanya.


Semasa di penghujung tahun kedua di kampus, Jamil jatuh hati pada seorang gadis bernama Raja Ayu Sofea, juga sama-sama kuliah di fakulti yang sama. Ayu adalah putri seorang tokoh korporat ternama di daerah Ipoh dan juga masih keturunan diraja. Walaupun secara ekonomi, mereka jauh berbeza,namun itu tidak menghalang keduanya untuk saling mencintai. Jamil juga tidak calang-calang ketampanannya, memang ramai menggilainya, tetapi Ayu jadi idamannya.


Ayah Ayu yang mengetahui putrinya begitu mencintai pemuda kampung dari keturunan biasa, tak mampu mencegah gelora cinta putrinya. Maka, setelah keduanya lulus, pernikahan keduanya pun diselenggarakan dengan meriah. Pesta besar-besaran diadakan untuk mengiringi nikahan. Ayah Jamil yang tak punya banyak harta, hanya dapat memberikan bantuan sumbangan pakaian, langsir, sarung bantal, yang semuanya dibuat dan dijahit sendiri khas untuk pernikahan anaknya.


Bahagiakah Ayu bersanding dengan Jamil ? Bahagiakah Perkahwinan Mereka
Hanya Kerana Cinta???


Ternyata kebahagiaan mereka tidak berlangsung lama.
Tibalah saatnya malam pengantin tiba. Mereka berdua pun memasuki peraduan
dengan bahagia. Namun,ketika Jamil membuka pakaiannya dan tinggal hanya
memakai seluar dalam, berteriaklah Ayu dengan kuat, sebelum akhirnya
pengsan tak sedarkan diri. Jamil masih dalam kebingungan dan tidak tahu
kenapa isterinya histeria dan pengsan. Dilihatnya seluar dalam yang
dipakai.


Aduh !!! Jamil lupa yang seluar dalam itu dijahit oleh ayahnya, dibuat
dari kain bekas bungkus tepung gandum. Di tengah seluar dalam itu masih
terpampang jelas tulisan, "BERAT BERSIH 25 KG".
Sudah tentu Ayu terus pengsan melihatnya. Ayu tidak dapat membayangkan seberapa besar isinya dengan berat sebegitu.

bahagia

Share/Bookmark
Category : , ,

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

 

bersedekah itu baik

TERTAWA
Sekali tertawa pusing kepala hilang.
Dua kali tertawa benci pun sirna.
Tiga kali tertawa persoalan lari.
Empat kali tertawa penyakit sembuh.
Lima kali tertawa jadi awet muda.
Enam kali tertawa hati penuh sukacita.


SENYUM
Sekali senyum curiga hilang.
Dua kali senyum jadi sahabat.
Tiga kali senyum hati penuh damai.
Empat kali senyum beban jadi ringan.
Lima kali senyum rezeki datang.
Enam kali senyum keluarga rukun.


HATI
Hati yang gembira adalah ubat yang manjur. 
Hati yang keras menemui jalan buntu.
Hati yang lembut mendatangkan sahabat.
Hati yang loba menciptakan perangkap.
Hati yang bersih menjauhkan masalah.
Hati yang licik mendatangkan musuh.


MARAH
Sekali marah Sukacita hilang.
Dua kali marah Akal sehat terbang.
Tiga kali marah Tekanan darah naik.
Empat kali marah teman-teman pergi.
Lima kali marah Jadi cepat tua.
Enam kali marah Pintu dosa terbuka.


BANYAK

Dalam hidup ini...
Berdoalah yang banyak,agar hati tenang.
Taburlah yang banyak,agar menuai banyak.
Bertanyalah yang banyak,agar ilmu bertambah.
Bacalah yang banyak,agar jadi lebih bijak.
Lihatlah yang banyak,agar tambah pengalaman.
Dengarlah yang banyak,agar penuh pertimbangan.
Jalan-jalanlah yang banyak,agar tidak kuper.
Kerjalah yang banyak,agar tidak kekurangan.Dan...
banyaklah humor,agar sehat dan awet muda.


SEDIKIT
Dalam hidup ini...

Kerja hati-hatilah sedikit,agar luput dari celaka.
Selesai kerja santailah sedikit,agar kekuatan pulih kembali.
Sampai rumah happy-lah sedikit,agar keluarga senang.
Ada persoalan tenanglah yang sedikit,agar tidak salah langkah.
Dalam pergaulan senyumlah sedikit,agar banyak kawan.
Kalau makan pantanglah sedikit,agar tidak kena stroke.
Sama lingkungan perdulilah sedikit,agar dapat jadi berkat.
Kalau bertindak berimanlah sedikit,agar diberkati Tuhan.
Dan...jadi orang cincai-lah sedikit,agar tidak stress.


KURANGI & PERBANYAK
Dalam hidup ini...
Kurangi ucapan yang mendendam,
perbanyak ucapan yang mengasihi.

Kurangi kata-kata yang mengejek,
perbanyak kata-kata yang menghargai.
Kurangi kata-kata yang melemahkan,
perbanyak kata-kata yang mendorong.
Kurangi perkataan yang menolak,
perbanyak perkataan yang memperhatikan.
Kurangi kata-kata kritik,
perbanyak perkataan yang membangun.
Kurangi kata-kata yang sia-sia,
perbanyak kata-kata yang mendatangkan inspirasi.
Kurangi kata-kata yang kasar,
perbanyak kata-kata yang lemah lembut


Share/Bookmark
Category :

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

14518373_2b49ecae1231860430_m 

1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagalkerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.


2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.


3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak bekorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.


4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda kerana kelak, yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.


5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia kerana dia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.

156905193_08b3471358

6. Percaya akan dirinya. Sentiasa bersangka baik padanya jika kita juga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasa meletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.


7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya kerana selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.


8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan. Dia bukan hanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidup seperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.


10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, memenangi hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya, maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintai dirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.


Share/Bookmark
Category :

Bagaimana Jika Esok Tiada Lagi?

Posted by Faiz On 3:00:00 pm 1 comments

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia

0kiamat2012

"ada dua hal didalam hidup kita iaitu,Cinta dan Kematian.Jika kamu mampu menghadapi kedua-dua nya...kamu MAMPU menghadapi SEGALANYA."
Bersyukurlah with all u got all this while....
PLEASE....do APPRECIATE it...whatever it is......
do believe.....everything happens...pasti ade hikmah disebaliknye..
TERIMA.....and enjoy ur life to the fullest....no matter what.....
"Syukur Alhamdulillah..."...please say it...say that WONDERFUL and MAGIC word as often as you can...
always happy...smile...never stress....do take a good care of ur self...
know what u are doing....think positive....negative what past is past....
belajarlah dari kesilapan.....learn from the past....
be confident....but dont over confident...be as PERFECT as you can....
cuz nobody's perfect in this world....
but u always can be ALMOST PERFECT.... :)..
please....do appreciate it...whatever it is...
bersyukurlah....
cuz dianugerahkanNya.....
tubuh yg sempurna...
dan wajah yg indah...
semua yang sempurna...
eventhou for you...its not that wonderful or perfect....
but PLEASE...."LOVE" your self...and be...TRY to be...as PERFECT as you can...in and out..
beautiful...amazing...dalaman and luaran....
for me,everyone is beautiful...and wonderful....
try ur best....do ur best....
be good....
be nice to everyone.... :)...
try ur best.please..
be HUMBLE....
appreciate EVERYTHING around you...
please....spent time with ur LOVED one's...as often as u can...
especially your FAMILY.....your BESTFRIENDS...your PARTNER...your FRIENDS....
everyone u Love....
SHOW them u care....and show them THE LOVE....
take a good care of them....
because....
we just dont know...what will happen tomorrow...
what life wll brings us keesokannya....
everytime...when u woke up in the morning..."bersyukurlah....."...
kerana...kita masih lagie mempunyai peluang....got the chance....
untuk hidup....and memperbaiki kesemua kesilapan kita selame hidup di dunia ini....
before ITS TOO LATE..... :(....
anything negative that people said about you...
just TERIME.....and jangan risau...
dont care what negative things that they say....
but still...u have to think...maybe what they saying are true...
whatever it is...asalkan...u know the truth....
asalkan u know what u are doing....
think positive... and do positive as u can... :)
okay??..... :)..........
SYUKUR ALHAMDULLILLAH.....


Share/Bookmark
Category :

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.

makan

" Ish! Pelahapnya dia makan! 'Cancel' nak buat pak we!! Tengoklah tu makanan tepi bibir pun tak dilapnya. Eiii....teruknya. "
Perhatikan gaya teman kamu makan! Masing-masing ada gaya yang tersendiri. Ada yang makan penuh kesopanan, ada yang makan sambil bercakap bahkan sambil tersembur pun ada! Ha...jangan tak tahu. Gaya makan si dia di meja makan juga ada memberikan gambaran sikap sebenar si dia. Apa kata kita selidik. Perhatikan lah bagaimana gaya si dia makan tapi jangan pula sampai dia terperasan. Barulah kamu boleh menilai peribadinya.
Makan dengan tenang : -Wah! Skima habis nampaknya. Suapannya penuh hati-hati. Tapi sikapnya itu
buat kamu bosan. Geram pun ada gak. Mana taknya, dia seolah-olah lebih 'minat' dengan makanan itu berbanding dengan diri kamu sendiri. Namun disebalik sikap dingin si dia itu menggambarkan bahawa dia seorang yang tegas dalam! membuat keputusan dan usah diragui soal kesetiaannya. Kamu tetap satu di hatinya! Cewah!
Asyik belek makanan :
-Hai! Dia lebih banyak pandang makanan daripada wajah kamu! Macamlah makan tu sedap sangat. Perhatikan cara dia makan. Cukup teliti. Misalnya kalau makan ikan, tulang-tulang ikan itu siap disusun di tepi pinggan. Elok saja! Usah gusar, itu menandakan dia amat prihatin dalam tiap apa juga yang dilakukan. Selain itu, tentu saja dia memang serius dengan kamu. So, usahlah diragukan cintanya!
Serius ketika makan :
-Kiranya gaya makan dia okey saja. Tak terlalu cepat atau lambat sangat. Sesekali dia akan berbual tapi taklah kerap sangat. Bermakna kamu masih lagi 'wujud' di depannya. Namun ketika mengunyah, matanya asyik perhatikan kamu hingga kadangkala kamu nak makan pun segan. Alahai! Bertuahnya badan! Nampak sangat dia teramat sayang terhadap kamu dan tak mahu kamu 'hilang' sesaat pun dari pandangannya. Jaga-jaga, kang nanti tercekik tulang pulak! Sikap pelindung jelas ditunjukkan terhadap diri kamu. Berbahagialah yek!

img_himant1

Makan sambil borak :
-Syok sangat berbual dengan kamu sampaikan nasi di dalam pinggan pun tak luak. Itu menggambarkan si dia seorang yang periang dan susah nak tengok dia marah. Tapi, merajuk tu adalah. Selain itu, dia juga gemar berterus-terang kerana baginya itu adalah antara perkara utama untuk memastikan sesebuah perhubungan itu berjaya. Tapi awas, jangan buat dia marah. 'Angin satu badan'lah pulak!
Makan sambil kerap tengok jam :
-Tiap kali makan, selalu nak cepat sedangkan masa masih pangjang dan tak ada perkara yang nak 'dikejar'. Jangan salah faham, bukan dia ada date dengan gadis/jejaka lain, cuma itu dah memang tabiat dia. Itu semua menunjukkan bahawa dia sebenarnya amat menitikberatkan soal masa. Tengok saja tiap kali berjanji. Mesti 'on time' dia sampai. Sebab tu dia tak suka seseorang yang lembap.
Makan sambil merungut :
- Ada saja yang tak kena. Makanan tak sedaplah,macam kat cafe.....,kurang garamlah dan macam-macam lagi. Kadangkala tu, sakit juga hati kamu dibuatnya. Alah! Biasalah tu, dia kan jenis yang suka berterus-terang. Apa saja yang dirasakan tak puas hati akan diluahkan walaupun kadangkala ia merimaskan kamu.Tapi di sebalik sikapnya itu, ia menunjukkan bahawa dia teramat mengambil berat terhadap diri kamu. Cuma awas, dia tu kuat cemburu. Jadi, jangan gatal-gatal nak menjeling jejaka/gadis kat cafe atau di meja sebelah walaupun sekadar untuk cuci mata. Nahas u all nanti!
~bagaimana pula cara korang makan.....dan cinta korang....erk ?
You're the simplest love I've known and the purest one I'll own


Share/Bookmark
Category : , ,

Binatang Yang Tamak Selalu Rugi

Posted by Faiz On 12:12:00 pm 0 comments

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.

badak sumbu

Al hikayat, dalam sebuah hutan ada seekor badak sumbu dan seekor monyet. Mereka ni memang tak pernah baik, selalu jer bertengkar..
Pada suatu hari, sedang mereka bertengkar, mereka terjumpa sebuah pelita ajaib. Dipendekkan cerita, setelah digosok (jangan tak gosok), keluarlah seorang jin. Jin itu setuju untuk mengabulkan tiga permintaan bagi kedua2 menatang itu.
Permintaan 1
Badak : Saya mau semua badak sumbu di dalam hutan ini adalah betina, kecuali saya...hehe.

Monyet :Saya mau sebuah motor Harley Davidson.
Jin tu kelip mata, bling... semua badak lain kat situ jadi betina, pastu ada sebuah Harley Davidson 1300cc warna hitam
Permintaan 2
badak : Saya mau semua badak sumbu kat negeri pahang ni betina kecuali saya.. hehe
monyet : Saya mau jaket kulit hitam dengan helmet Shoei
Jin tu kelip mata lagi, bling... semua badak di pahang dah jadi betina, dan monyet tu pun dapat barang2 mat motornya tu..
Lepas tu jin tu kata " Ini permintaan terakhir kamu, pikirlah dengan baik2"
Badak tu pikir sejenak lepas tu kata " Saya mau semua badak sumbu kat Malaysia ni betina yang cun melencun ghilerrr... kecuali saya".
Jin tu pun kelipkan mata and then bling... maka tinggallah badak tu satu2nya badak jantan satu Malaya nihh..
"Hah monyet, awak nak apa pulak.. kasut boot kulit ke?" tanya jin.
Monyet tu memakai helmetnya, naik atas motor Harleynya, start enjin, kemudian melihat pada badak yang tersengih lebarr tu, "Saya mau badak tu jadi GAY"
Jin tu pun kelipkan mata, bling....
Maka meraunglah badak sumbu tu. sepuas2nya.. "Mana aku nak cari badak jantan ni nyah... ish.. tak kuaassa nyah"


Share/Bookmark
Category : ,

Animal Adopted

Posted by Faiz On 11:30:00 pm 0 comments

Asalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia

 

images

A baby turtle was standing at the bottom of a large tree and with a deep sigh, started to climb. About an hour later, he reached a very high branch and walked along to the end. He turned and spread all four flippers and launched himself off the branch. On landing at the bottom in a pile of soft, dead leaves, he shook himself off, walked back to the bottom of the tree and with a sigh started to climb.
About an hour later, he again reached the very high branch, walked along, turned, spread his flippers and flung himself off the branch. Again, he landed on the bottom, shook himself off, went to the bottom of the tree, sighed and started climbing.
Watching these proceedings from the end of the branch were two little birds. Mommy bird turned to Daddy bird and said, "Don't you think it's time we told him he was adopted?"


Share/Bookmark
Category : , ,

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia

Carrefour-France

Saya ingin berkongsi cerita in dengan anda semua mengenai sikap
segelintir orang Melayu kita atau lebih tepat lagi orang Islam di Malaysia...
Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari lepas.
Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya tersebut
telah menumbuk seorang lelaki cina. Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang membayar harga barangan, pemuda Melayu ini telah menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh pemuda
cina tersebut. Gambar itu ialah seekor babi yang sedang memakai serban
di samping seekor anjing yang memakai tudung lambang agama Islam. pemuda Melayu itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda
cina tersebut. Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus
menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung
itu ialah Khadijah.

gaduh

Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini
dengan tidak disangka2,menumbuk muka si Cina tersebut.Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga beragama Islam lalu memecat lelaki Melayu tadi. Apa yang di lakukan oleh Manager Carrefour tadi adalah satu etika yang patut di contohi kerana, menumbuk org sesuka hati memanglah salah...
Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah agama Islam,tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat.Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat,tetapi turut di maki hamun oleh saudara seislam yang di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam selepas di hina oleh lake Cina tadi.Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk di saman oleh
Cina tersebut. Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu di
saman oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana
bertindak demikian.
Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi keranaingin menegakkan agama Islam. Pada anda, berhati2 la..kerana saya percaya, tshirt yang di pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan maruah Islam. Sebarkan kepada saudara2 Islam kita.

p/s: kisah lama mungkin..


Share/Bookmark
Category : , ,

supermarket 

Suatu petang di sebuah ' supermarket ' ....
Seorang lelaki muda tengah berjalan di bahagian barang-barang dapur apabila dia terperasan seorang perempuan tua yang tengah memandangnya dengan mata yang tak berkelip-kelip. Lelaki muda itu pun terasa pelik.. dia terus berjalan ke bahagian buah-buahan tapi dari ekor matanya dia perasan lagi yan perempuan tua tu masih juga memandang dan mengekorinya.


Last-last lelaki tu pun buat dek jer,sebab dia ingat dia yang perasan. Lepas mengambil dua tin sardin dan lima biji epal, lelaki muda tu pun berjalan menuju ke kaunter untuk membayar barang-barangnya tetapi di pertengahan jalan perempuan tua tadi tuh cepat-cepat memintas dan berdiri di depannya. "maafkan makcik nak!!" kata perempuan itu. "Makcik minta maaf bebanyak kiranya anak tak selesa dengan pandangan makcik tadi. Makcik bukannya apa, cuma wajah anak ni serupa macam arwah anak makcik yang meninggal bulan lepas"

 

cashier
Mendengarkan kata-kata perempuan tua itu barulah dia faham kenapa perempuan itu asyik aje memandangnya. Timbul rasa kesian di hati lelaki itu."Oh, begitu ke ceritanya makcik?maaflah saya tak tahu. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?" tanya lelaki muda itu. "Aaaa....makcik ada satu permintaan kecil kalau anak tak keberatan" kata perempuan itu. "... bila makcik dah nak jalan keluar boleh tak anak lambai dan cakap ' babai... mak!! ' ? Terubat betul rindu makcik jika anak dapat tolong sebab arwah anak makcik selalu buat macam pada makcik".


"Oh boleh... takde masalah" kata lelaki muda tu. Setelah cashier memasukkkan semua barang-barangnya ke dalam plastik, perempuan tua itu pun berjalan keluar dan melambai tangannya ke arah lelaki muda itu. Lelaki muda itu pun melambaikan tangannya kembali dan melaung "Babai,mak!!!!".
Setelah memerhatikan perempuan tua itu hilang dari pandangan dengan hati yang kesian, lelaki itu pun bergerak ke cashier untuk membayar barang-barangnya. "Jumlah semuanya RM130.70 ye encik," kata cashier supermarket tuh. Terkejut lelaki tu mendengar kata-kata cashier tuh. "Eh, kenapa mahal sangat ni cik, saya beli barang sikit jer macamana pulak sampai seratus lebih ni?" tanya lelaki itu. "Habis tuh mak awak kata awak nak bayarkan untuk dia sekali!" kata cashier tuh. "Haah???????!!!!"....
+++Moralnya,Buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali, ada paham


Share/Bookmark
Category : , ,

Lawak Bachelor

Posted by Faiz On 11:06:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..
ade 5 org sahabat merupakan pelajar di sebuah university swasta. Pada tahun kedua meraka di sana, masing-masing bertekad untuk tidak tinggal di asrama yg disediakan. lalu merakan pn menyewa sebuah rumah yg berhampiran tmpt mereka belajar. seteleh seminggu mereka memduduki rumah tersebut, mereka belum lg beramah mesra atau mengenali jiran2 di sekitar itu. pada suatu hari, sedang mereka berlima duduk bersembang dihadapan rumah, dtg lah jiran sebelah rumah lalu bertanye jiran: baru pindah ye dik..? student 1: ye bang! kami student kat U dekat depan tue.. jiran : owh..kirenye semua 'bachelor' la nie..? student 2: eh tak la bang..kami diploma.. jiran : tak..maksud abg..sume bujang ke...?  

Share/Bookmark
Category : ,

Pesanan Penting Untuk Para Gadis

Posted by Faiz On 7:00:00 pm 3 comments

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.

 

gadisayufg7

Pesanan Penting
> > > > > > Menurut laporan Polis seorang wanita telah dirogol
oleh 5 lelaki disebuah kelab malam di Singapura pada malam Sabtu sebelum ditinggalkan. Wanita tersebut tidak berupaya untuk mengingati kejadian malam tersebut, namun ujian mengesahkan bahawa beliau telah dirogol berulang kali dengan kesan rohypnol di dalam darahnya dan progestrex, sejenis pil "mencuci" yang kecil. Dadah tersebut kini digunakan oleh perogol-perogol dan kemudian "mencuci" mereka. Progesterex dibekalkan kepada para Doktor haiwan untuk"mencuci"haiwan besar. Khabarnya Progesterex digunakan bersama Rohypnol, sebagai dadah "Dating" dan rogol. Apa yang mereka perlu lakukan ialah menitiskan Rohypnol ke dalam minuman si gadis, mangsa tersebut tidak akan ingat apa-apa pun esok paginya, apa yang berlaku kepadanya sepanjang malam tersebut.Progesterex amat senang larut dalam minuman, akan "mencuci" agar simangsa tidak akan mengandung akibat dari perkosaan tersebut dan siperogol tidak bimbang untuk perlu menjalani ujian air mani dan DNA kemudian.
Kesan dadah ini adalah K*E*K*A*L terhadap si mangsa. Prodesterex asalnya adalah untuk memandulkan kuda, Mana-mana wanita yang mengambilnya TIDAK AKAN MENGANDUNG SAMPAI BILA-BILA. Si durjana boleh memperolehi dadah ini boleh mendapatkan dadah ini dari
pusat haiwan atau mana-mana universiti, dan ia
diramalkan akan digunakan dengan berleluasa di
kampus-kampus.
Tolong edarkan maklumat ini kepada semua yang anda kenali, terutama teman wanita dan gadis remaja. Berwaspada apabila anda keluar, jangan biarkan minuman anda terbiar tanpa dijaga oleh orang yang anda percayai.


Share/Bookmark
Category : , ,

Lawak Sebutan Bahasa

Posted by Faiz On 4:47:00 pm 2 comments

Assalamulaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.

 

to-do-list-nothing

"Encik ah..tanya sikit ah..itu Chimpeng
mana ah..?"
"Apa?"
"Chimpeng, Chimpeng...saya sudah tanya
itu guard ah.. dia ckaap sini ada satu
Chimpeng...."
"Sorrylah Apek. Saya tak tau woh...Apa
tempat itu Chimpeng?"
"Aiyah...itu Chimpeng balu punya..Saya
mau pigi angkat wang la..."
"Tarak tau la boss. Itu kedai ka
apa?Along ka?"
"Chimpeng bukan kedai ma..lu itu pun tak
tau ah..? itu Chimpeng macam itu
Maypeng, Public Peng, RHetB Peng...itu
balu punya Peng.."
Adoi...bengap punya apek..buat pening
je..cakap lah CIMB Bank .. =))
Moral: Len kali pronouns tu bio btol
lorrrrr........... :-)Keep smiling friends!!


Share/Bookmark
Category :

Ayat Di Sebalik Tarikh Lahir Anda

Posted by Faiz On 12:55:00 pm 2 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Aku dah bubuh kat forum aku.. mmg best game nie.. xtaw la dah ader ke blom.. :)

1-Ambil ayat dari bulan korang lahir:


January--------aku sepak

February-------aku lompat atas
March-----------aku karate
April-------------aku cium
May--------- ----aku terajang
June-------------aku peluk
July--------------aku buat sardin dengan
August-----------aku makan dengan
September------aku menari dengan
October----------aku menyanyi dengan
November-------aku jelir lidah kat
December-------aku lari keliling

2-Ambil ayat dari hari lahir korang


1------- burung hantu

2------- makluk asing
3--------public phone
4------- basikal aku
5------- lelaki salji
6------- gangster kampung
7--------mobile telefon aku
8--------hantu jepon
9--------kawan baik nenek aku
10-------kawan lembu aku
11-------cikgu lama aku
12-------kerbau ayah kawan aku
13-------ahli bomba
14-------lembu mak aku
15-------kambing ayah aku
16-------kapak mak aku
17-------lesung batu
18-------pedang aku
19------ lelaki lembut
20-------tikus adik aku
21------ ninja
22-------Chuck Norris
23-------mee kari adik aku
24-------kambing aku
25-------pemain bola sepak
26-------buaya
27-------ayam serama
28-------ipod aku
29-------kucing engkau
30-------kutu rayau
31-------hantu jepun

3-Ambil ayat dari hujung tahun korang di lahirkan


1--------- di dalam kereta aku

2 ---------di atas katil engkau
3 ---------di dalam jamban
4 ---------di bawah katil
5 ---------di atas motosikal
6 ---------di bawah jambatan
7 ---------di atas bumbung rumah
8----------masa makan atas meja
9 -------- semasa jalan2 cari kucing adik aku
0 -------- di dalam bilik tokwan

4-Ambil ayat dari color yang korang suka:


putih---------sebab aku suka macam tu

hitam--------sebab aku memang degil
Pink----------sebab aku memang terer
merah-------sebab ade suara yang bagitau aku
biru----------sebab aku seksi dan aku boleh buat
hijau---------sebab aku betul2 serius nak lakukan
Purple-------sebab ada orang suruh
kelabu-------sebab aku tak boleh control diri aku
kuning-------sebab ade orang ofer aku 10 rm
Orange------sebab aku pikir aku bijak
cokelat------sebab aku memang boleh buat
lain2---------sebab diri aku seorang ninja!

Contoh ayat lahir pd 21/12/1989 (p/s:untuk tahun ambik no akhir ajer)

aku lari keliling ninja semasa jalan2 cari kucing adik aku sebab ade suara yang bagitau aku

So sambung ayat2 ni tgk apa ayat yg keluar dari tarikh lahir korang.. :eek
 


Share/Bookmark
Category : , ,

Kisah Azan Dan Roti

Posted by Faiz On 3:00:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Diriwayatkan daripada Khalid bin Hamid (semoga Allah memberikan rahmat ke atasnya), beliau berkata pada zaman Nabi Isa A.S ada seorang perempuan yang kuat keimanannya, manakala dia sedang membakar roti, tiba-tiba terdengar suara azan, dengan serta merta dia tinggalkan rotinya pada tempat pembakarannya sedangkan dengan api dapurnya masih menyala, lalu dia pergi melaksanakan sembahyang.
Pada masa dia hendak dirikan sembahyang, tiba-tiba datanglah syaitan yang menyerupai seorang perempuan menemuinya, seraya berkata “Wahai saudaraku, sesunguhnya telah hangus roti yang engkau baker pada tempat pembakarannya.”Maka perempuan tersebut menjawab “Sesungguhnya Tuhan yang aku sembah adalah terlebih baik daripada roti yang aku bakar” maka syaitan yang merupakan dirinya seperti perempuan itu tidak dihiraukannnya lagi.
Oleh kerana tidak berhasil menggoda seorang wanita yang kuat keimanannya itu, dengan rasa sangat kecewa dan putus asa syaitan pun pergi meninggalkannya.
Selepas sembahyang, wanita itu memasukkan anaknya ke dalam tempat membakar roti.Pada masa yang sama datanglah suaminya dan dia amat terkejut mendapati anak-anaknya duduk di atas dapur pembakaran roti sambil bermain dengan bara api.
Setelah itu dia pergi untuk menemui Nabi Isa A.S dan diceritakanlah tentang isteri dan anak-anaknya sebagaimana yang telah dilihatnya.Apabila mendengar khabar demikian, maka Nabi Isa berkata “Cubalah tunjukkan padaku di mana mereka berada supaya aku dapat lihat secara langsung” Maka suaminya membawa Nabi Isa ke tempat kejadian itu dan mendapati benarlah apa yang diceritakan oleh suami perempuan itu.
Nabi Isa melihat kejadian yang ajaib di mana dia mendapati beberapa kanak-kanak sedang bermain dengan bara api manakala di dalam api tersebut terdapat pohon delima yang sedang berbuah dan kanak-kanak itu memakan buahnya.Kemudian tiba-tiba sahaja bara api itu berubah menjadi batu aqiiq (batu-batu kecil yang indah) dan permata.Maka bermainlah kanak-kanak itu di dalamnya.
Melihatkan kejadian yang aneh itu, Nabi Isa lalu berkata “Bawalah perempuan itu kepadaku.”Setelah perempuan itu dating menemuinya. Nabi Isa bertanya “Wahai hamba Allah, amalan apakah yang sentiasa engkau amalkan sehingga mendapat kemulian seperti ini?”
Jawab perempuan itu “Wahai Nabi Allah Isa, sesungguhnya aku sentiasa menjaga tiga perkara serta aku amalkan perkara itu.Adapun yamh tiga perkara itu ialah aku sentiasa memelihara air wuduk dan aku sediakan air untuk berwuduk.Apabila wudukku batal, maka aku gantikan dengan wuduk yang baru.Aku juga selalu menziarahi orang mati sebagaimana dibuat oleh orang lain.Maka apabila ada diantara orang-orang yang hadir mengungkit keburukan si mati, maka aku cela orang tersebut.Dan segala hajat manusia memerlukan bantuanku, sekirannya aku berkuasa untuk melaksanakannya, maka segera aku tolong semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah.Hanya itulah amalan yang sentiasa aku jaga dengan sebaik-baiknya.

Apabila mendengar penjelasan perempuan yang kuat keimanannya itu, lalu Nabi Isa A.S bersabda “Sesungguhnya amalan itu adalah perangai dan amalan para Nabi.Jika perempuan ini adalah seorang lelaki, maka aku naik saksi bahawasanya dia adalah seorang nabi tetapi Allah tidak memberikan pangkat kenabian pada kaum wanita” 

Share/Bookmark
Category : ,

Lawak Ayam Jantan

Posted by Faiz On 11:00:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Ceritanya berkisar di sebuah ladang penternakan ayam yang terletak di Gunung Semanggul.tentang sebuah peternakan ayam. Disana ada 5 Ayam betina dan seekor ayam jalak (kira ayam jantan macholah) yang umurnya sudah lanjut dimamah masa (cewah-cewah cam lam novel percintaan lak).
Karena merasa bahwa ayam jalak yang sudah tua tadi sudah melewati masa suburnya, si pemilik ladang tersebut memutuskan untuk membeli seekor ayam jalak lagi yang masih muda, tampan, segak, macho dan yang sewaktu nganya. Dengan secara tidak sengaja hal ini membuatkan si ayam jalak tua
menjadi merasa tersaing. Lalu bibit2 cemburu dan hasat dengki menguasai dirinya, mulalah diyer mengatur srategi. Lalu terjadi percakapan seperti ini :


Si ayam jalak tua : Eh, kamu jangan serakah sgt kat sini. Ayam betinanya kan ada 25. Kamu boleh ambil yang 15, bakinya bagi aku.


Si ayam jalak muda: Banyak hensem ko punya muka,tua tak sedarkan diri.Hang tu dah tua dah tak larat dah so semua untuk aku sahaja.

Si ayam jalak tua : Eh a...berlagak tul mamat seekor ni (jalak tua bercakap lam ati yer). Seper kata aku tua tak larat lagi, ko jgn pandang rendah pada aku, kang aku sekeh kang... O.klah, aku maleh nak gaduh ngan budak hingusan cam ko ni (jalak tua, menunjukkan eksennyer) so apa kata kalau kita pertontonkan kemanchoan kita ngan mengadakan satu pertandingan. Siapa yang menang boleh ambil semua ayam betina yang ada kat sini ayam ini. Yang kalah kirim salam.

Si ayam jalak muda: Aku.. aku boleh sahaja, pantang dicabar ni. Kita nak buat pertandingan apa ni... cabut bulu ayam ker (jalak muda membuat lawak loya beruk yer)

Si ayam jalak tua : Dak'ah! Senang jer pertandingan lumba lari. Sambil tersenyum kambing,

Si ayam jalak muda:Set

Si ayam jalak tua : Lumbanya 400M. tapi karena aku sudah tua, aku minta untuk lari dulu di depanmu 50 meter.

Si ayam jalak muda: Boleh (dengan penuh keyakinan).

Maka pertandingan pun dimulai. Ayam jalak tua lari dulu 50 meter baru ayam jalak yang muda lari menyusul dengan kecepatan kuasa extra gaban yang mengkagumkan. Eh, baru kurang 1 meter menyusul, si ayam jalak muda ditembak langsung oleh pemilik peternakan.
Kenapa?????

[jawapan ada di bawah]












Kata Pemilik : "Kurang ajar. INI AYAM JALAK-HOMOSEKS NI. Asal setiap kali aku beli dapat yang macam ni SUKA SANGAT KEJAR-KEJAR AYAM JALAK TUA AKU"

NiLAI MORAL : Jgn berlagak ngan org tua (depa banyak trick yer,) HORMATILAH ORANG YANG LEBIH TUA DARI KITA... 


Share/Bookmark
Category :

Pergaduhan Di Sebuah Restoran

Posted by Faiz On 8:00:00 pm 2 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Razak pergi ke sebuah restoran kegemarannya dan memesan ayam panggang seekor..Beberapa minit kemudian pesanannya sampai... Tapi sedang dia menikmatinya makanannya.. pelayan yang lain menghampirinya danberkata.."Maaf, Encik... Itu sebenarnya pesanan lelaki yang ada di sana itu. Dan ini merupakan stok ayam terakhir yang kami ada... Maaf ya Encik." Razak menoleh ke arah lelaki yang ditunjuk, ternyata badannya besar dan gagah.. lalu berkata,"Kerana terlanjur sudah makan sedikit..jadi ayam ini milik saya. lagi pun saya juga membayarnya."Sementara si pelayan restoran nampak kebingungan,lelaki gagah tadi dengan wajah marah sambil membawa pisau menghampiri Razak. "Hai budak.. jangan sentuh lagi..!! Apapun yang akan engkau lakukan terhadap ayam itu akan aku lakukan juga terhadap engkau. Kalau kau potong kakinya, aku akan potong kaki engkau. Kalau engkau potong perutnya, aku akan potong juga perutmu. Pendek cerita.. apapun yang engkau lakukan, akan aku lakukan juga pada engkau."Razak terdiam beberapa minit.. lalu perlahan-lahanDia mengangkat ayamnya, membawa ke mulutnya dan menjilat bontot ayam tersebut...hehee  


Share/Bookmark
Category :

Ayat Tersirat Dari Seorang Perempuan

Posted by Faiz On 1:30:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Kalau perempuan tanya: Lawa ke budak pompuan tu?
Makna tersembunyi: Siapa yang paling lawa? I ke, budak pompuan tu?

Kalau perempuan tanya: You dah makan ke belum?

Makna tersembunyi: Jom pi makan. Lapar ni!

Kalau perempuan kata: Lawa-lawa la baju kat sini, yek.

Makna tersembunyi: Belikanlah untuk I.

Kalau perempuan kata: Rasa macam nak pening la.

Makna tersembunyi: Tolong picit kepala.

Kalau perempuan kata: Letihnya hari ni. Mana nak masak, basuh kain-baju lagi...

Makna tersembunyi: Kita makan kat luar jelah. Lepas tu, tolong basuh kain-baju sekali, yek.

Kalau perempuan kata: Kita lebih sesuai berkawan saja.

Makna tersembunyi: I tak nak kat you. Tak paham-paham ke?

Kalau perempuan kata: I suka berkawan dengan you. You baik, memahami bla bla bla...

Makna tersembunyi: Hish... I rasa macam minat sesangat kat you la... Rasa macam nak jadi awek you je.

Kalau perempuan tanya: You pernah tak teringatkan awek you yang dulu?

Makna tersembunyi: Kalau nak gaduh, kalau berani sangat, sebut la nama dia depan aku.

Kalau perempuan kata: I sanggup berkorban demi kebahagiaan you.

Makna tersembunyi: Amboi! Aku kena berkorban.Habih, hangpa dua ekoq gak yang seronok.

Kalau perempuan kata: I tak kisah kalau memang betul you nak kahwin lagi satu. Asalkan you berterus-terang


dengan I, bersikap jujur dan berlaku adil.

Makna tersembunyi: Sapa kata aku tak kisah? Adil ke tak adil, aku tak kira! Langkah mayat aku dulu sebelum nak

menikah lagi satu.
 


Share/Bookmark
Category : , , ,
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..



Hello sayang…


Kenapa sayang tak nak angkat tepon bila abg call handset sayang tadi… janganlah sayang merajuk lelama sangat, betui… abg tersangatlah rindu kat sayang… walaupun muka abg ni agak macho dan comel… janganlah sayang jeles kat abg kalau-kalau ada awek lain yang asyik pandang-pandang dan senyum-senyum kat abg masa kita gi dating…. biasa la tuh…
Apa… tak muat…??? kan sayang dah test cincin tu masa kat kedai emas apek tu tadi… apsal la tak muat pulaks… janganlah sayang risau… duit cincin yang sayang bayarkan tadi… esok-esok abg bayarla balik kat sayang… sayang pun sedia maklum… abg bukannya takde duit… tapi duit tu abg dah belikan graphic card baru kat pc abg… RAM pun abg dah beli yg baru… tambah lagi sekeping… kasi power sikit… tu belum masuk nak tukar hardd! isk baru lagi tuh…
Abg tau sayang marah sebab abg yang selamba katak jer… melompat longkang depan kedai apek tu tadi… tanpa menunggu sayang melintas titi… bukan abg tak gentleman… tapi abg cuma memeriksa kalau-kalau ada bahaya di seberang sana… maafkan abg… tobat… lain kali abg tak buat lagi…


Kes masa makan kat kedai mamak tu tadi… sorry la… abg ingatkan nak test jer mee goreng sayang tuh… soksek… soksek… masa sayang gi toilet… tak perasan pulak… dah abih… sedaaaaaaappppp…!!! tapi kan abg dah ganti ngan roti canai kosong abg? tak sedap ker roti canai kosong tuhh??? udah ler tu… janganla merajuk lama lama…
Oh yaa…!! henset kita ni kita tukar dulu la yee… abg pinjam jaap henset sayang… nanti abg tukaq la balik… sayangkan ader handbag besar… senang nak simpan henset abg yg besar tu… Hehehehe…! henset sayang kecik… buleh abg simpan dalam kocek abg…
Betuuuul…! semalam abg dah booked tiket citer Salon tuh… abg ingat la kan… cashier cineplex tu lupa nak key in dalam komputer dia la… pasal tu la tiket dah abis… lagi satu… sampin dan songkok ayah sayang yang abg pinjam utk hari raya aritu… kira pinjam terus la yee… boleh gaks guna masa ari nikah kita esok-esok… bukan abg tak nak beli baru… tapi sayang la… benda elok lagi… buat apa nak beli baru kannn… tapi sayang jgn bagitau kat ayah sayang plaks… ayah sayang sure tak pasan punya sebab nanti abg dye la sampin tu ngan kaler lain…


Buat masa ni motor abg masih dlm wokshop… ntah apa ntah pomen tu buat tak siap-siap lagi… jadi Gen2 sayang ni… kira abg pakai dulu la yee utk pergi keje… sayang bukan tak tau… tempat keje abg kan jauh… sayang pergi keje naik LRT pun bolehh…!
Lagi satuu… besok sampai kat opis sayang nanti… sayang tlg bank-in kan RM300 kat akaun abg ye… bukan apa… Gen2 sayang ni kuat mentekedarah minyakk betuii… motor kapcai abg pun tak camni…
Okeyla sayang…dah cakap lama ni… jgn lupa top up kan prepaid abg nii… esok2 senang abg nak call sayang lagi…
bye-byee….
 

Share/Bookmark
Category :

Hati-Hati Dengan Jantina Pasangan Anda

Posted by Faiz On 12:00:00 pm 3 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Seorang wanita telah mengajak

teman lelakinya ke rumahnya supaya dapat

berdua-duaan di malam minggu.

Jadi teman lelakinya bersetuju.







Tau-tau sajalah apa yang dia orang buat di malam

minggu tu berdua-duaan di dalam bilik wanita

tu..... kira malam minggu tu milik dia oranglah.





Selepas selesai melakukan adengan yang

dicensoredkan, si lelaki ni pun berehat sambil

mengambil rokoknya tapi mancis takder.



Bertanyalah si lelaki ni kepada teman wanitanya;

"Darling! ada mancis tak?". Ada kat dalam laci

sebelah katil tu", jawab si wanita tu. Masa buka

laci tu,terpandanglah si lelaki tu sebuah potret

lelaki di dalam laci tu.



Bertanyalah si lelaki tu pada teman wanitanya;

"Gambar siapa ni yang?

Gambar suami sayang ker?



"Bukan" jawab si wanita tu.



"Kalau bukan gambar suami sayang, gambar tunang

sayang ker?"



"Bukan jugak" jawab wanita tu

lagi.



"Kalau bukan jugak, habis gambar ni gambar

siapa?" tanya silelaki tu untuk mendapat

penjelasan lanjut



"Yanggg! Gambar tu adalah gambar saya

sebelum saya menjalani pembedahan jantina" jawab

si wanita tu dengan penuh

manja.



AAAaaaawwWW?

"

Share/Bookmark
Category :

Hati-Hati Ketika Berhenti Di Tepi Jalan

Posted by Faiz On 10:00:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Dapat dari email, tapi bahasa dia kalau ambil periksa sah kantoi...

Just to share / ingatan kt korang seme....

Semalam saya balik dari opis mcm biasa around 540 pm. saya ikut jalan syed
putra sbb kat situ kurang jam & boleh cepat sampai rumah ( 7 minit dah sampai vista).

Nak dijadikan citer, masa tgh syok borak ngan opismet yg kebetulan menumpang saya ptg smlm, tiba2 ada sebuah motorbike ( 2 lelaki India ) bg signal suh saya berenti kononnya ade sumthing wrong kt kete saya.


Lepas pk dalam 1 minit, saya cari tmpat slamat dan berenti kt tepi kiri jalan.

Then 2 india tu terus meluru ke kereta saya . dan dan tuh jugak die simbah tayar kiri belah depan ngan air.

Then saya turunkan cermin kete sikit, tanye apehal.. die kata tayar kete saya
berasap teruk. Die sambung lagi, katanye tayar sy nak meletup. Die beria suh
saya kluar tengok keadaan tayar.

Saya amik masa lagi 2 minit diskas ngan opismet kt sebelah either nak kuar
ke tak.

So end up with, sy kuar sorang2 while opismet tunggu dlm keter . in case pape happen die bleh call sape2 dari dlm kete.

So India ni punye la beria tunjuk disc plat saya rosak. Die punya gasket pun dah nak cabut katanye. Kalau saya jalan jugak, ade kemungkinan tayar kete saya meletup.

Die kata die keje shell (mmg pakai tshirt shell pun, tp rasanye tshirt tu die curi je kot), so dia offer nak baiki. Dia kata follow diorg ke bengkel diorg.. dekat je katanye.

Saya yg masih terkejut tak leh pk panjang, saya kata kejap saya nak tanye membe.

So saya masuk keter, lock pintu then call kawan2 saya tanye pendapat.

Kawan2 saya kata jalan jer, kat rumah nnt baru recheck condition tayar tu.

Nasib baik perjalanan dari opis ke rumah dekat jer, so saya cakap la kt India tu kata saya nak gamble je bawak slow2 and recheck kt service center nnt..

Dalam masa yg sama India tuh terus belek2 tayar keter saya tuh, pastu bangun tunjuk kat opismet saya kata minyak break dah kuar kat rim ( sambil tunjuk tangan die ade minyak hitam).

India tu tak puas hati gak, die kata kalau you jalan jugak nnt tayar you pecah.

Saya kata takpe. Then tiba2 die cakap angin tayar dah kuar (x terpk lak saya kalau nak pecah x de masanye la angin nak kuar sempoi2 bahasa).

Since kawan sy kata balik rumah dulu, so saya pun slow2 bawak keter tu ke rumah. Smpai je kt parking Vista , mmg sah tayar kiri belah depan tu flat.

Nak nangis pun ade rasanye. Saya check tayar tuh, saya nampak penutup laluan angin tu longgar.

Saya pk satu jer, mesti India tuh dah punch benda2 tajam kat tayar saya smpai pancit. Tp bila pk balik, kalau bocorkan camtuh takes time gak utk angin kuar kan . Tp kes saya nih, jalan 2 minit jer mcm dah 80% angin tu kuar dari tayar.

Saya bukak tayar tu then round bangsar n brickfield cari kedai tayar. Since seme kedai dah tutup, saya gamble je gi pump angin kt stesen BHP seblah menara tu. Masa saya bukak penutup angin kt tayar tuh, saya perasan ade particle kaler putih terselit kat tengah tu.

Bila saya tarik je benda tuh, terus seme angin (yang balance lagi 0.05% )
kuar.

Ya.. Saya dah dapat idea camana India tu confident jer cakap angin dr tayar
saya dah kuar. Sebab die dah letakkan particle tu kt tayar sy masa saya tgh pikir2 nak kuar keter ker tak atau pun masa saya tgh talk to kawan2 saya tanye idea diorg.

Luckily saya & opismet tak ikut India tu ke bengkel diorg yg only God knows where. Kalau tak mmg dah takde kt opis hari ni kot... na'uzubillah..
Bila citer kat kawan saya, rupanye dah ade kes camni. Guna modus operandi yg sama. Cumanye penjahat tu berjaya bawak mangsa ke 'bengkel'nya then kat sana mangsa di rompak / raped.

So kawan2, hati2 bila ade org suh berenti. Even jalan yg saya lalu tu sibuk.
Tapi tak denye diorg nak sibuk2 tgk kenapa kita berenti tepi jalan.

Tapi smlm, opismet saya perasan , lepas berenti dlm 5 minit ada sorang brother ni singgah dan tunggu saya sampai la saya gerak balik.

Pastu sempat die pesan kat saya, katanye ' jalan jer dik, ni tipu jer. Diorg nak cari duit'.

Alhamdulillah Allah masih beri peluang kat saya 
p/s: saya bukan aku sebenar..


Share/Bookmark
Category : , ,
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Seorang atuk tegur cucu dia yang tak cemerlang dalam peperiksaan

Atuk: Tengok kawan-kawan sebaya cu, semua lulus tinggi-tinggi. Cu ini asyik internet, tv atau main bola. Bila nak belajar? Besar nak jadi apa? (Atok marah tahap tertinggi)

Cucu: Atok asyik bandingkan dengan kengkawan yang lain. Cu tak pernah pun marah bila atok tak sama seperti kawan-kawan sebaya atok yang lain.

Atuk: Tak sama apanyerr?

Cucu: Kawan-kawan sebaya atok semua dah jadi arwah kan? 


Share/Bookmark
Category :
Related Posts with Thumbnails

Siapa Aku?

Special Sponsor

Kebanyakan entri di dalam blog ini adalah daripada pihak Syok.org.
.: sYok.Org :

pengiklanan

Kit Biasiswa Malaysia 2010
160

Rujukan

Komentator

Make your own

Fan Pages

Yang Baik Hati

Award

Award

Twitter

Terima Kasih Kepada

Free Automatic Backlink Get a Free Backlink Free Automatic Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Blogged.my .: sYok.Org : 4east's Profile on Ping.sg 
SelangorBloggers
JohoreanBloggers