Pages

Jumlah Pelawat

100 1st Follow

100 2nd Follow

Anda Mempunyai Impian?

Posted by Faiz On 11:00:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Semakin banyak anda memahami tentang erti kehidupan, semakin tinggi semangat anda untuk melalui kenyataan hidup ini dengan seribu impian. Impian tidak banyak membantu anda untuk berhadapan dengan kegagalan, tetapi impian boleh memotivasikan anda secara berterusan di dalam meraih kejayaan.

Mimpi masa kini adalah kenyataan hari esok. Anda pasti boleh, jika anda sentiasa berfikir boleh. Persoalannya cuma adakah anda benar-benar bersedia untuk melakukannya. Ingat, jika orang lain boleh melakukannya atau telah mencapai impiannya, maka kenapa anda tidak boleh. Menulis impian sangat membantu di dalam menjaga alasan kenapa anda perlu melakukan sesuatu. Oleh itu tulislah impian anda supaya anda sentiasa melihatnya dan mengingatinya.


Jika anda mempunyai impian yang baik, maka memiliki impian itu bukan hanya baik, tetapi juga harus kerana motivasi dari sebuah impian yang baik mengarah kepada kehidupan yang berjaya. Oleh itu, untuk berjaya anda harus memutuskan dengan tepat apa yang anda inginkan. Jangan takut dengan bayang-bayang kegagalan. Kegagalan hanya satu risiko di dalam mengejar kejayaan. Kegagalan bersifat sementara dan bukannya satu hukuman yang perlu anda galas untuk sepanjang hidup.


Anda cuma perlu mencuba dan terus mencuba sehingga anda berjaya. Impian itulah yang akan menjadi petunjuk di dalam perjalanan hidup anda. Untuk sejenak, cuba lihat kembali perjalanan hidup anda sehingga saat ini. Anda sedang menuju kemana? Adakah anda sedang menuju ke arah yang lebih baik, atau ke arah yang lebih buruk, atau sama sahaja seperti semalam dan hari ini?
 


Share/Bookmark
Category :
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Lupakan kerana tiada kejayaan boleh diraih tanpa usaha keras dan pengorbanan.

Ramai mahu cemerlang dalam pelajaran tapi kebanyakannya malas membuat ulang kaji. Jika disuruh belajar, mereka mengeluh, memberi alasan.


Mustahil dan tidak masuk akal. Pepatah 'kejayaan tidak datang bergolek' membuktikan jika mahu berjaya, perlu berusaha. Jika hanya berpeluk tubuh, tentu tiada hasil boleh dituai.


Pelajar bijak pandai menguruskan masa apabila membuat persiapan sejak awal sebelum menghadapi peperiksaan. Bukan belajar pada saat akhir dalam suasana kelam kabut.


Bagaimanapun, ramai pelajar berbuat demikian, gagal menguruskan masa kerana selalu lalai. Pada masa sama mengamalkan sikap bertangguh dan memberi seribu satu alasan.


Fenomena ini tidak sihat jika dibiarkan akan merugikan pelajar. Mereka bukan saja gelisah, susah hati atau dihambat rasa kurang keyakinan diri malah menjejaskan tumpuan menghadapi peperiksaan.


Ubahlah tanggapan belajar di saat akhir sebaliknya mengulang kaji sejak awal kerana banyak manfaatnya.


Pelajar bukan saja mempunyai banyak masa memperbaiki kesilapan malah boleh belajar dengan selesa dan tenang.


Ia juga lebih selamat kerana diri dan fikiran tidak terbeban, sekali gus memberi kerehatan pada minda selepas penat mengulang kaji.


Saya suka nasihatkan pelajar sentiasa bersedia dari awal kerana sikap bertangguh memberi bebanan berganda pada minda dan kehidupan seharian.


Bukan itu saja, kualiti pembelajaran juga akan merudum sekali gus memberi impak negatif pada sesi pembelajaran masa depan.


Bagaimana mahu mengenali pelajar yang tidak bertanggungjawab pada diri sendiri dan sebaliknya?


Biasanya, perwatakan mereka 'selamba' serta tidak kisah apa yang berlaku. Dia tidak mengambil iktibar daripada pengalaman kegagalan lalu sebaliknya masih buat tidak tahu.


Mereka ambil mudah sedangkan masih berpeluang cerah memperbaiki diri jika mempunyai persediaan ulang kaji awal dan terancang.


Salahkah mereka? Saya rasa itu bukan tindakan bijak, kita kena lihat kenapa jadi begitu. Mungkin asuhan sejak kecil atau kurangnya aspek motivasi diri menjadi faktor penyumbang.


Tapi, ini bukan bermakna membiarkan mereka terus hanyut sebaliknya memerlukan kerjasama dan sokongan pelbagai pihak seperti kelas bimbingan intensif, sokongan rakan, ibu bapa dan guru.


Saya percaya, jika sentiasa menerima galakan, mereka boleh menukar tabiat buruk itu dan bermuhasabah diri.


Sentiasa buat perbincangan dengan rakan. Ia bukan saja memudahkan pembelajaran tapi membantu pelajar lebih mengingati pelbagai fakta.


Tiada jalan pintas untuk menjadi cemerlang jika kita tidak menciptanya.
 


Share/Bookmark
Category : ,

Anda Seorang Berkuku Panjang?

Posted by Faiz On 11:00:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjag.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth


Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.


Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.


Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek.

Insya-Allah.

And additional info, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.


p/s : kuku pnjg mmg sodap wt menggaru dan korek hidung..hehe..sbgai alternatif, garfu ataupn senduk boleh dijadikan pngganti..
 


Share/Bookmark

Ingin Meningkat Kesabaran?

Posted by Faiz On 10:00:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

 
Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya yang berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang pemuda lalu bertanya:
Pemuda : "Baguskah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak
saya tanya beberapa soalan?"
Gembala : "Oh, boleh saja"
Pemuda : "Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : "Yang putih"
Gembala :"Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari"
Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."
Pemuda : "Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : "Yang putih."
Gembala : "Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."
Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."
Pemuda : "Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"
Gembala : "Yang mana, yang putih atau yang hitam?"
Pemuda : "Yang putih."
Gembala : "Aaa... menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun kalau mereka dicukur."
Pemuda : "Dan yang hitam?"
Gembala : "Yang hitam pun sama."
Pemuda : (Dengan perasaan geram ) "Kenapa engkau membezakan biri-biri engkau yang putih dengan yang hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja"
Gembala :"Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih itu adalah milik saya."
Pemuda : "Ooo, begitu, fahamlah saya,kalau yang hitam tu pulak siapa punya?"
Gembala : "Yang hitam pun sama, saya punya juga"
Pemuda : (benggang, geleng kepala dan berlalu)


Share/Bookmark
Category :

Suatu Majlis Ketika Akad Nikah

Posted by Faiz On 9:00:00 pm 2 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Pada cuti hari minggu yang lalu, aku menghadiri Satu Majlis akad nikah kawan pada kawan ku. Waktu tu aku bercuti dikampung dia. Jadi bila ada kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut sama.

Masa tu majlis akad nikah tu dijalankan diruang tamu. Ramai orang aku tengok, sambil duduk bersila mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki.

Dahsyat, pengantin tu duduk atas bantal macam raja. Aku jarang tengok majlis macam nih.

Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit2 untuk dengar apa yang tok kadi akan tanya. Rupanya macam2 jugak tok kadi tanya. Tapi ada satu soalan yang menyebabkan aku malu besar?..

Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye mamat pengantin tu jawab "lima". Tok kadi tanya lagi, bagi contoh2 najis kecil, dia pun jawap kencing baby yang kecik2 lagi. Tok kadi pun angguk ler, jadi aku rasa jawapan tu ok la kut. Tok kadi tanya lagi contoh najis besar, mamat tu mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok syiling, aku rasa macam nak tolong je mamat pengantin tu?bukannye susah, jawapannya anjing ngan babi je,..tapi mamat tu dah mula berpeluk jantan keluar kat dahi?. Tok kadi mula senyum? Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar 'anjing ngan babi la hoi', tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar.

Aku tak tahu apa yang jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi kecoh kerana ramai orang yang berada disekeliling majlis tu sambil minum air sirap, tersembur keluar minuman tu terkena baju ramai orang, aku pun sama, masa tu aku tengah minum sirap tu, tiba2 aku semburkan balik, dah kene member kat tepi2, kecoh jadinya, aku pegang mata aku, penuh dengan air mata. Yang aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh najis besar kat pengantin tu keadaan senyap sunyi?.tapi bila pengantin tu jawap "Taik Gajah" suasana jadik hingar bingar dengan gelak ketawa orang yang dah tak boleh tahan, nak control macamana? taik gajah? besar betul..nak2 bila gajah makan durian.
 
p/s:aku bukanlah aku.


Share/Bookmark
Category :

Fadhilat Al-Quran

Posted by Faiz On 11:12:00 am 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


walau apa sekalipun jangan
tinggalkan Al Quran...bacalah setiap hari paling sedikit 1 helai. Jika
sibuk sekali pun carilah masa utk membacanya. jadikan hati kita sentiasa dekat dgn quran kerana quran itu cahaya penyuluh hidup

Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al - Quran "

Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa Al - Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya akan diterima Allah. Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa "Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat; Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.

Tetapi orang yang kacak itu akan berkata :

"Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekali pun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!"

Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata :

"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat"."Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi" .Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi
dari malaikat - malaikat dari syurga"

Alangkah indahnya dan bahagianya sekiranya orang itu adalah kita. Kita tahu tentang tingginya syafaat Al - Quran tetapi dengan mengetahuinya sahaja tanpa berusaha untuk mendekati dan merebut syafaat itu kita adalah orang-orang yang rugi.

Cuba kita renungkan sejenak diri kita sendiri. Ajal dan maut adalah ketentuan Allah. Bila ia telah datang kita tidak akan mampu memperlambatkan atau mempercepatkannya walaupun untuk tempoh sesaat. Dan apabila berada di alam kubur siapakah lagi yang akan menemani kita jauh
sekali memberi bantuan kecuali amalan - amalan kita sewaktu di dunia.

Allah telah menjanjikan Al - Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar. Dekatilah Al - Quran dan jadikalah ia teman di dunia dan pemberi syafaat di Akhirat.

Semoga Allah swt memberikan kita restu dan hidayahnya.. ...MARI BACA AL-QURAN!! !

Share/Bookmark
Category : , ,

Kisah Seorang Pak Cik Dan Kaya

Posted by Faiz On 12:00:00 am 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Sewaktu si mamat dalam perjalanan manaiki kereta untuk pulang ke KL daripada JB melalui lebuhraya, beliau berhenti rehat di salah sebuah hentian. Sewaktu berehat maka datanglah kepadanya seorang tua yang berpakaian agak compang- camping lalu menegurnya," Anak nak ke mana?". Si mamat menjawab ringkas, "KL" Orang tua itu bertanya lagi, "Boleh pakcik tumpang sampai ke Pagoh" dan dijawab oleh si mamat tadi "Ehm... bolehlah."

Lantas orang tua itu masuk dan duduk di dalam keretanya. Dalam hati si mamat berkata, "Hai, siapalah orang tua nii, orang ke atau ... " Beliau meneruskan perjalanannya. Sebaik menghampiri Pagoh, orang tua tadi bertanya, "Anak nak kaya tak?" Si mamat tersentak dan berkata dalam hati,"Dah buat dah orang tua ni. Nak bagi aku kaya pulak.

Orang tua ni nak bagi aku nombor kot. Atau nak menguji aku?" Si mamat pun jawab, "Tak apalah pakcik, hidup sederhanapun cukup. Kalau kaya nanti lupa diri pulak" Orang tua tu tak bertanya lagi. Dalam hati si mamat berkata mungkin jawapannya adalah yang terbaik takut-takut itu hanya ujian daripada orang tua tadi. Kemudian orang tua tu tanya lagi, "Anak nak kaya tak?" Si mamat jawab serupa yang tadi, "Tak apalah pakcik,saya lebih senang hidup sederhana".

Bila sampai di Pagoh, orang tua itu minta diturunkan lalu berkata, "Tu, pakcik ada tinggalkan satu tin kaya cap Yeo's untuk anak sebagai tanda terima kasih kerana tumpangkan pakcik." Terima kasih, ya nak." lalu orang tua tu turun dari kereta. Si mamat tersipu-sipu malu lalu menjawab, "Terima kasihlah pakcik" lalu meneruskan perjalanan.

Pengajaran dari cerita tadi, kalau orang bagi kaya mintak dia roti sekali.

Share/Bookmark
Category : ,

Anak Murid Yang Kurang Ajar

Posted by Faiz On 11:00:00 pm 3 comments

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Ada sorang cikgu pompuan yg mengajar B. Inggeris utk thn 1. Dia bagi assignment kat murid-murid suruh cari 3 perkataan Inggeris dan kemukakan pada hari isnin nanti.
Ada sorang anak murid cikgu itu pun berjalan balik kerumah. Dalam perjalanan balik, dia nampak sepasang suami isteri keluar dari kereta dan sedang menjerit pada satu sama lain. Dia terdengar lelaki tu menyergah "Shut up you !!". Sampai rumah dia tanya bapa dia, "'shut up you' tu bahasa Inggeris ke?" Bapa dia kata, iye. Dapat dah satu perkataan, ingat budak tu.
Lepas mandi dan makan, dia tengok tv cerita Superman. Masa Superman nak terbang dia kata "Superman !!!" dia tanya bapa dia lagi, "'superman' tu bahasa inggeris jugak ke" dan bapa dia kata "yes". Dua perkataan dah, kata budak tu. Lepas tengok tv, dia ke perpustakaan. Dia nampak ada sorang lelaki dan sorang pompuan sedang bertengkar berebut buku. Pompuan itu kata "Ladies first". Balik rumah dia tanya lagi dan bapa dia kata itupun bahasa inggeris. Ah, leganya kata budak itu. "aku dah dapat carik ke semua perkataan B.I tu!!
Hari Isnin dia ke sekolah, cikgu tanya dia tentang perkataan baru.
Cikgu: "OK boy, did you get the words?"
Budak: "Yes, teacher".
Cikgu: "Good, what is your first word?"
Budak: "Shut up you!!"
Cikgu: "What did you say? Are you mad? Who do you think you are?
Budak: "Superman !!!"
Cikgu: "Bloody fool! Get out from this class!"
Budak: "Ladies First!!"

Thank you

Share/Bookmark
Category :

Ada Atau Tidak Anak Kembar 100?

Posted by Faiz On 11:51:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Empat orang bakal ayah sedang menunggu kelahiran bayi mereka diruang rehat sebuah hospital. Kegelisahan jelas diriak muka mereka…

Seorang jururawat keluar dari bilik pembedahan lalu berkata kepada lelaki yang pertama,


“Tahniah! Isteri Tuan selamat melahirkan anak kembar dua.”

“Kembar dua! Kebetulan pula, saya bekerja di Menara Berkembar Petronas,” kata lelaki yang pertama dengan riangnya.

Beberapa minit kemudian, seorang jururawat lain datang memberitahu kepada lelaki kedua,


“Isteri Tuan selamat melahirkan bayi kembar tiga. Tahniah!”

“Apa? Kembar tiga! Kebetulan juga, saya bekerja dengan 3D Corporation, kata lelaki yang kedua.

Setengah jam kemudian, seorang jururawat memberitahu kepada lelaki ketiga,


“Tahniah! Isteri Tuan selamat. Tuan dikurniakan anak kembar empat” kata jururawat itu dengan tenang.

“Kembar empat! Sungguh saya tak menduga kejadian ini, saya pula bekerja di Four Season Hotel,” kata lelaki ketiga dengan gembira.

Lelaki yang keempat mula mundar-mandir kegelisahan. Ketiga-tiga lelaki tadi berasa hairan melihat keadaan lelaki keempat itu. Mereka bertanya,


“Apakah yang merunsingkan awak?”



Dengan perasaan gelisah dia menjawab “Saya bekerja di Kilang 100 Plus!!!”
 

Share/Bookmark
Category :

Anak Membeli Seorang Ayah

Posted by Faiz On 11:11:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


A man came home from work late, tired and irritated, to find his 5-year old son waiting for him at the door.

SON: 'Daddy, may I ask you a question?'

DAD: 'Yeah sure, what it is?' replied the man.

SON: 'Daddy, how much do you make an hour?'

DAD: 'That's none of your business. Why do you ask such a thing?' the man said angrily.

SON: 'I just want to know. Please tell me, how much do you make an hour?'

DAD: 'If you must know, I make $50 an hour.'

SON: 'Oh,' the little boy replied, with his head down.

SON: 'Daddy, may I please borrow $25?'

The father was furious, 'If the only reason you asked that is so you can borrow some money to buy a silly toy or some other nonsense, then you march yourself straight to your room and go to bed. Think about why you are being so selfish. I don't work hard everyday for such childish frivolities.'

The little boy quietly went to his room and shut the door.

The man sat down and started to get even angrier about the little boy's questions. How dare he ask such questions only to get some money?

After about an hour or so, the man had calmed down , and started to think:

Maybe there was something he really needed to buy with that $25.00 and he really didn't ask for money very often The man went to the door of the little boy's room and opened the door.

'Are you asleep, son?' He asked.

'No daddy, I'm awake,' replied the boy.

'I've been thinking, maybe I was too hard on you earlier' said the man. 'It's been a long day and I took out my aggravation on you. Here's the $25 you asked for.'

The little boy sat straight up, smiling. 'Oh, thank you daddy!' he yelled. Then, reaching under his pillow he pulled out some crumpled up bills.

The man saw that the boy already had money, started to get angry again.

The little boy slowly counted out his money, and then looked up at his father.

'Why do you want more money if you already have some?' the father grumbled.

'Because I didn't have enough, but now I do,' the little boy replied.

'Daddy, I have $50 now. Can I buy an hour of your time? Please come home early tomorrow. I would like to

have dinner with you.'

The father was crushed. He put his arms around his little son, and he begged for his forgiveness.

It's just a short reminder to all of you working so hard in life. We should not let time slip through our fingers without having spent some time with those who really matter to us, those close to our hearts. Do remember to share that $50 worth of your time with someone you love.

If we die tomorrow, the company that we are working for could easily replace us in a matter of hours. But the family & friends we leave behind will feel the loss for the rest of their lives. 

 

Share/Bookmark
Category :

Ambillah Waktu Untuk Bercinta

Posted by Faiz On 12:35:00 am 3 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Kasih sayang bukan hanya sekadar ucapan, bukan
sekadar memiliki tapi ia adalah sesuatu yang memberi
kita nilai untuk terus hidup, beri kita kekuatan dan
makna sebuah perhubungan�

Tatkala pedih dalam kesakitan, rasa cinta mampu

menguranginya. Tatkala kelaparan rasa cinta masih
mampu memberikan kekuatan. Tatkala resah digelut
masalah, rasa cinta membolehkan nafas ditarik lega.

Itulah kekuatan cinta. Ia satu perasaan yang mampu

berkampung lama lagi dalam, atau sekadar singgah dan kemudian pergi.

Semakin lama akan semakin dalam dan akan semakin

menebalkan perisai yang memberi perlindungan. Jika ia
singgah sebentar kadang-kadang tergamit juga hati tatkala sunyi.

Cinta adalah mekanisme untuk berasa kuat tatkala lemah,

kenyang tatkala lapar, segar tatkala mengantuk, berani
tatkala takut dan lain-lain seumpamanya. Maka itu,
cinta tidak boleh dipandang lekeh sebab kekuatannya
mendorong Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa mengembara
ratusan tahun untuk kembali bertaut.

Kasih sayang adalah kenderaannya cinta. Cinta terpupuk

hebat oleh kasih sayang yang asalnya bibit-bibit kecil.

Tatkala seorang telah cinta kepada TUHAN-nya, dia

sanggup memperhambakan dirinya tanpa takut dan penat.
Biar apapun ancaman yang diberi, TUHAN masih dilihat
utama. Cinta sebegini adalah paling agung.

Seseorang yang dibekali rasa cinta mampu berjalan

lebih jauh tetapi seseorang yang sedang digelut cinta
juga boleh menjadi teramat lemah.

Kasih sayang adalah makanan roh. Memang manusia

masih boleh hidup tanpa kasih sayang tetapi
hidupnya hambar. Sudah tentu tiada bererti sebarang
tubuh tanpa roh, tidak akan bererti seorang
manusia tanpa perasaan sayang.

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber

kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah
rahsia dari masa muda yang abadi.

Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber

ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah
sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk
menyintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa
yang diberikan TUHAN.  


Share/Bookmark
Category : ,

Amalan 7 Tips Dalam Kekeluargaan

Posted by Faiz On 12:09:00 am 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

(Oleh Ustazah NorBahyah)

1. PUJI - Setiap pasangan perlu saling memuji antara satu

sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima
kasih apabila diberi pertolongan.

2. PELUK - Pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk

memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana
pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

3. PENGHARGAAN - Amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.


4. PERHATIAN - Mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian

boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan.

5. PERSEFAHAMAN - Memerlukan pasangan lebih bertolak ansur dan

memahami kerjaya masing-masing.

6. PERGAULAN - Pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan

masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui
batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang
ketiga.

7. PERCUTIAN - Perlu merancang percutian berdua-duaan dengan

pasangannya di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin.

8. PERMOHONAN - Doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang

antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan
keseronokan dunia.  

Share/Bookmark
Category : , , , ,
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Seorang suami pulang ke rumah selepas kerja. Dari kejauhan dia dengar
suara isterinya menengking pembantu rumah Indonesia. Isterinya
marah-marah kerana seluar dalam mahalnya hilang.

"Alah.... setakat sehelai tu, nanti saya ganti balik. Apa yang nak

bising-bising macam debat perdana," kata si suami.

Balas isterinya, "Kalau sehelai tak apa bang, ini dah sepuluh helai.

Abang nak saya diamkan lagi? Ini mesti kerja budak ni!"

Terperanjat, suami mahukan kebenaran. Dengan tegas dia bertanya kepada

pembantu Indonesianya, "Kamu jangan cakap bohong! Kamu ambil atau
tidak seluar dalam Ibu? Cakap yang benar!"

Maka dengan terketar-ketar pembantu Indonesia itu menjawab dalam pelat

Yogyakarta, "Tidak pak, saya tidak ambil pak. Bapak sendiri tahu, saya
tidak pakei seluar dalam kan?"  


Share/Bookmark
Category :

Amazing Of Letter Word

Posted by Faiz On 10:41:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

The Most Selfish " 1 " letter word

" I " ---> Avoid It


The Most Satisfying " 2 " letter word


" We " ---> Use It


The Most Poisonous " 3 " letter word


" Ego" ---> Kill It


The Most Used " 4 " letter word


" LOVE " --> Value It


The Pleasing " 5 " letter word


" SMILE " --> Keep It


The Fastest Spreading " 6 " letter word


" RUMOUR " --> Ignore It


The Hardest working " 7 " Letter word


"SUCCESS " --> Achieve It


The Most enviable " 8 " letter word


" JEALOUSY " --> Distance It


The Most Powerful " 9 " word letter word


" KNOWLEDGE " --> Acquire It


The Most essential " 10 " letter word


" CONFIDENCE " -- > Trust It
 


Share/Bookmark
Category : ,

Kisah Pekerja Pos Dan Seorang India

Posted by Faiz On 10:09:00 pm 2 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Adam adalah pekerja pejabat pos (kerani je)
Adam terjumpa la satu orang amma (perempuan India tua)

Mari kita dengar perbualan mereka...


Adam : hallo amma, amma baru kerja sini ka ??

Amma : ya.. mau cari makan untuk kasi budak-budak juga ..
Adam : ooo.. amma naik apa datang sini aa ??
Amma : amma angkat bas mari sini kerja ..
Adam : ooo.. (sambil gelak sikit-sikit) suami amma kerja apa ??
Amma : suami ka ?? suami kerja kilang ..
Adam : ooo .. suami amma pi kerja dengan apa ??
Amma : suami pulak angkat motor pigi kerja ..
Adam : ooo .. kira, amma lagi kuat dari suami amma laa ..
ssya banyak takut laa ..
Amma : (dalam hati) cilaka .. orang kata betol-betol .. dia main-main pulak ..  


Share/Bookmark
Category :

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Ajoi pergi berjumpa doktor mengeluh tentang isterinya yang sudah hilang pendengaran.


"Seberapa burukkah pendengarannya?" tanya doktor.


"Entahlah, Doktor. Yang jelas saya mesti menjerit kalau nak berbual dengannya."


"Okey, cuba buat macam nie. Berdiri sejauh 6 meter darinya, lalu katakan sesuatu. Kalau dia tak boleh dengar kamu, berdirilah lebih dekat sedikit darinya, lalu katakan yang kamu katakan tadi. Kalau dia tidak juga dengar,dekatkan jarak sedikit demi sedikit. Dengan begitu saya akan tahu
berapa jarak maksima pendengarannya."


Maka, Ajoi pulang ke rumah dan mendapati isterinya sedang memasak di dapur.
Dari jarak 6 meter ia berteriak, "Makan apa kita malam ini?" Tak ada jawapan. Lalu dia jalan depan sedikit lagi, berhenti di jarak 5 meter dan menanyakan hal yang sama. Juga tak terdengar jawapan. Begitu juga pada jarak 3 meter.


Akhirnya, ia berdiri di samping isterinya.
"Makan apa kita malam ini?" katanya separuh menjerit.


Si isteri dengan mata yang berlinangan dengan air mata, lalu menjerit:


"Untuk keempat kalinya aku beritahu, KARI KAMBING!!!!"


Share/Bookmark
Category :

Alkisah Selipar Dan Juga Orang Gila

Posted by Faiz On 9:52:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Al-kisah…..adalah satu kampung ni..nama kampung ni kampung pinang 18 batang. Kat kampung ni orang ramai idup aman dan bahagia. Dalam kampung yang aman ni..adala sorang laki ni. Nama dia Ali (nama sebenar). Ali ni orang gila kat kampung ni. So..ramai la yang pandang slag kat dia. Ramai la yang suka memainkan dia.. nak dijadikan cerita…

Pada suatu hari..si Ali ni gi la masjid nak semayang jumaat…ey..ni educated nyer orang gila tau..semayang tak tinggal. Contohilah dia ni. Sedangkan orang gila pun semayang…korang yang siuman ni pun semayang la gak ek.. ok….sambung citer. Lepas si Ali ni semayang jumaat, dia nak balik la kan . So..masa dia nak balik tu tetiba dia tengok selipar jepun kesayangannye dah takdek. Aper lagi…mengamukla dia…

Tanpa segan silu dia pun pegi la dekat mikrofon masjid tu lalu dia pun berkata: “kepada sesiapa yang mencuri selipar aku, baik ko pulang cepat!!!!!!!…” Semua orang menjadi takut..ye la..orang gila kan ..memacam dia buleh buat. Buatnya dia tetak anak bini orang…..kang..ha..naya.. Diulang sekali lagi…”kepada sesiapa yang curik selipar kesayangan aku tu..baik ko pulang cepat. Kalau tak aku akan buat seperti mana ayah aku buat!!!” lalu orang yang curik tu pun pulang la balik. “lek la bang.. gurau jek”….

Tapi Ali memandang nyer dgn muka yang serius..muka macam nak makan orang gitu…

Haa…lalu budak yang curi selipar dia tu pun blah tanpa memandang ke arah Ali.. takut la tue… lalu tok imam pun menegur Ali dan bertanya “kalau dia tak pulang apa yang akan kamu lakukan..?? apa yang ayah kamu lakukan..??” dengan suara dan wajah yang slamber….Ali pun berkata “saya balik kaki ayam la tok….”


Share/Bookmark
Category :

Jangan Menguap Sampai Berbunyi

Posted by Faiz On 10:16:00 pm 3 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Sekadar setitis ilmu PENTING NI....!!!!!! *

Menguap..... semua orang menguap termasuk juga saya. tetapi kadang kala kita
terlupa ataupun juga kita tidak tahu ataupun kita tidak mahu ambil tahu
apakah keburukan menguap.

Adapun kalau mengikut hukum, semasa menguap hendaklah kita menutup mulut
....ini rasanya kebanyakan orang tahu, Alhamdullilah.. kan manis gitu..

Tapi seperkara yang orang jarang berikan perhatian ialah bunyi yang keluar
dihujung proses tersebut bunyinya pula pelbagai....huargh.....huh..
..haaah; dan pelbagai bunyi menandakan kepuasan melakukan perbuatan menguap
ini.

Mengikut penjelasan seorang ustaz yang saya temui baru2 ini setelah saya
ditegur menguap sambil mengeluarkan bunyi yg agak kuat juga Syaitan sangat
menyukai bunyi menguap bahkan bunyi itu merupakan satu hiburan bagi syaitan
..? astarafilullah. .! begitu rupanya....lalainya saya.

Jadi pesan ustaz tersebut..bukan tidak boleh menguap tetapi janganlah
mengeluarkan bunyi-bunyia tetapi ucapkanlah istirifar selepas menguap supaya
kita tidak menjadi kawan syaitan menghiburkan syaitan-
sukakah kita bila syaitan se ro nok? sudahlah seharian hidup kita ini penuh
dengan dosa dan maksiat yang kadang2 tidak kita sedar, setidak2nya usaha
kita yang sedikit ini dapat memperteguhkan dan memulihkan keimanan kepada
ALLAH subhanawataala dan menjauhkan fitnah syaitan....

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

Saya ada satu epal, anda ada satu epal. Kita tukar epal, anda ada satu dan
saya tetap ada satu. Jika anda ada satu ilmu dan saya ada satu ilmu,
kemudian kita tukar ilmu tersebut, anda ada dua ilmu dan saya ada dua
ilmu... 


p/s: saya bukan aku yang sebenar.. 

Share/Bookmark
Category : , , ,

Kisah Hantu Kentut

Posted by Faiz On 9:43:00 pm 0 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


Daku nak cerita satu cerita

hantu nih..baca ye...cerita dia macam nih...


cerita ni berlaku kat gua musang kelantan..ada


sorang taxi driver ni suka sangat cari duit


lebih..dia selalu bawak teksi malam , lepas tu


kalau orang naik, dia kenakan mahal2..orang


terpaksalah sebab takut nak tinggal sorang2...


satu malam tu, dia tengah tunggu mangsa kat


stesyen bas kat bandar tu..dia tu tunggu bas


express dari mana2 yang sampai tengah malam


buta..sebab lama tunggu tapi takde pun bas


sampai, dia pun nak chow la....tengah dia start


engine teksi tu, ada satu bas dari kl menuju ke


kota bharu singgah kat situ. tapi ada sorang aje


penumpang yang turun. pompuan seksi pulak


tu...dia pun tersengih la....nampak mangsa la


tu....dia pun cepat2 keluar dari teksi dan pegi


kat pompuan tu..cantik jugak pompuan tu..rupa


dia, sikit2 macam Britney Spears.


tapi pompuan tu bawak beg tangan aje..dia pun


offer la nak hantar pompuan tu..sebab malam dah


larut, embun pun dah turun dan lagi pulak senyap


sunyi kat bus station tu, pompuan tu pun setuju


ajelah....


lepas tu, pompuan tu pun duduk la kat seat


belakang..kampung dia lebih kurang 15 minit dari


bandar tu...tapi memang ceruk gila la..

 
teksi driver ni ingat nak berbual2 ngan pompuan

tu sepanjang perjalanan, tapi pompuan tu senyap


aje..pemalu agaknya..masa dalam teksi tu, harum


dengan bau minyak wangi pompuan tu


aje..sepanjang- panjang perjalanan tu diorang tak


cakap apa..


bila dah keluar sikit dari bandar tu, kiri kanan


tinggal hutan aje..malam pulak tu gelap


gila...mamat tu drive slow aje...


TIBA-TIBA..., pemandu


teksi tu tercium bau busuk sangat....dia cool


aje mula-mulanya, tapi makin lama makin busuk


pulak..dia dah mula gelabah! dia cuba tengok kat


cermin kereta, tapi pompuan tu tunduk aje..makin


lama makin busuk! dia pun drive laju sikit sebab


dia dah tak sedap hati dah le sepanjang jalan tu


gelap gelita....


tak lama lepas tu..diorang lalu kubur orang


Islam...lepas aje kubur tu, pompuan tu suruh


lelaki tu berenti..dari jauh, pemandu teksi tu


nampak le ada cahaya lampu kejauhan macam dari


sebuah rumah..lelaki tu dah berpeluh habis!


pompuan tu pun tanya berapa bayaran, pemandu


teksi tu jawab le, 3 ringgit aje..biasanya,


kalau jauh macam tu dia charge sampai 20


ringgit..tapi standaard lah kan..dah takut


tu....


lepas bayar, pompuan tu cepat- cepat


keluar..lelaki pun lega la..bau busuk pun dah


hilang..tengah dia nak start engine balik


tu..tiba- tiba ada orang ketuk tingkap kereta


dia! dia terus berdebar2 gila...dia taknak


pandang sapa yang ketuk, tapi secara automatik


aje tangan dia lowerkan tingkap tu..dia


jelinglah, lalu ternampaklah dengan ekor mata


dia,pompuan tadi kat tingkap tu..pompuan tu masih


tunduk..tetiba aje pompuan tu pun cakap:


"Bang, maaflah pasal bau busuk dalam teksi


tadi..saya terkentut sebab sakit perut sangat.


siang tadi baru makan telur pulak tu..." lepas


aje dia cakap tu, dia pun berlari ke arah


rumahnya dan kedengaran lah oleh pemandu teksi


tu sayup2 bunyi kentut pompuan tu yang tengah


sakit perut gila..yang dia asyik tunduk dalam


teksi tu sebab dia malu dia terkentut. sekian,


terima kasih..
 


Share/Bookmark
Category : ,

Alasan Suami Untuk Kahwin Lain

Posted by Faiz On 10:45:00 pm 2 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Gambar hiasan
Abang ingin kahwin lagi…
Bukan dirimu telah ku benci…
Cuma hadirnya tanpa ku sedari…
Dia rakan abang di tempat kerja…
Selalu sangat abang bersama…
Dah tugas bukan sengaja…
Abang takut syaitan menggoda ...

Memang abang akui dia cantik…

Lenggok jalannya buat hati berdetik …
Dia juga golongan baik-baik…
Beradab bersopan juga cerdik…
Dia tak pernah menggoda…
Cuma abang nie yang perasan saje…
Bila bekerja berbincang bersama…
Ntah kepala nie dah melayang ke mana…
Mungkin dia tak rasa apa apa...

Bukan sayang abang dah jemu…

Sayang masih lagi cantik macam dulu…
Namun bukan cantik yang abang perlu…
Layanan sayang itu yang buat tak jemu…
Cuma di opis sayang tak ada…
Boring dan jemu datanglah jua…
Tak ada sape nak ajak berbicara…
Itu sebab abang call setiap masa…
Nak tunggu time balik tak terdaya rasa..
Nanti kat rumah urus anak pula...

Abang akui sudah lengkap dirimu…

Cuma abang kan berhak kawin dua…
Bahkan empat pun tak apa…
Sebab itu ketentuan yang Maha Esa…
DIA tahu lelaki tak boleh dipercaya…
Lelaki memang sukar mengawal gelora...

Duhai isteriku…

Maafkan abang mencari selain mu...
Ini demi menghalang maksiat berlaku…
Sebelum terlanjur godaan nafsu…
Kan lebih baik dihalalkan dulu…
Abang janji akan seadil yang mampu…

“Pah butang baju abang mana Pah…”
 


Share/Bookmark
Category : , ,

10 Alasan Orang Berbohong

Posted by Faiz On 9:41:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


1. Balas dendam

Sekiranya kamu berani mengkhianati cintanya, dia juga akan berani membalasnya. Bahkan, dia lebih hebat daripada kamu. Walaupun tindakannya itu telah diketahui, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian. Ramai wanita mempunyai cara tersendiri saat menghadapi situasi pembohongan yang dilakukan kekasihnya. Malah, dia juga berani melakukannya dengan secara tersembunyi, tanpa pengetahuan kamu.


2. Urutan kasih


Wanita sememangnya menginginkan dirinya dicintai dan dihargai. Apatah lagi, mengharapkan sebuah percintaan yang tiada titik noktahnya. Lebih-lebih lagi daripada insan tersayang. Mereka ingin menjadi wanita pertama di dalam hidup kamu dan bukannya, berada di tangga kedua atau berikutnya. Sekali kamu menduakan cintanya, dia akan berkali-kali mengkhianati hidup kamu.


3. Kekerasan


Kini, ramai wanita semakin sedar tentang pentingnya penghargaan yang patut diterimanya. Salah satunya ialah bersikap tegas ketika pasangannya melakukan kekerasan (umumnya secara fizikal) kepadanya. Mungkin pada awalnya dia akan cuba bertahan, tetapi apabila kamu kembali mengulangi tindakan tersebut, mereka akan meninggalkan kamu tanpa sebaris nota. Mereka yakin, masih ramai lelaki di luar sana yang dapat menghargai dirinya yang jauh lebih baik daripada kamu.


4. Hambar


Wanita begitu gemar hal-hal yang remeh atau kecil. Misalnya, hari ulang tahunnya, hari jadi kamu berdua atau hal-hal istimewa lainnya. Hati-hati bila kamu menganggap semua ini sebagai hal yang remeh. Apatah lagi apabila selama ini, si dia selalu mengurus hal yang melibatkan pengorbanan demi kekasihnya.


Sekiranya, kamu tidak pernah sesekali menghargai apa yang dia lakukan untuk kamu dan mengabaikan hal-hal yang dianggapnya penting, bersiap sedialah menghadapi pertengkaran yang hebat.


5. Seks


Meskipun kamu tidak memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap si dia, ketidakpuasan dalam urusan seks mampu memberi kesan yang mendalam terhadap perhubungan. Ingat, akibat kurangnya layanan seks, ia akan mendatangkan kesan bahaya dalam perkahwinan. Oleh itu, segeralah mencari jalan penyelesaiannya.


6. Cadangan


Saat putus cinta, biasanya kaum wanita lebih cepat 'menderita' ketika menghadapi hari-hari mendatang sebelum mampu bangkit semula untuk hidup gembira.


Ini kerana, sewaktu dia mendapat petunjuk bahawa perhubungan itu tidak dapat dipertahankan lagi, mungkin dia akan mencari pengganti kamu. Jadi, sekiranya kamu benar-benar mencintainya, perbaikilah hubungan kamu dengannya segera.


7. Jejaka bermasalah


Maksudnya, terdapat banyak perkara di sekeliling kamu yang membuatkan pasangan merasakan kamu tidak diperlukan lagi. Sebabnya, selain menjalani hubungan cinta yang sudah tentunya tidak lepas daripada kekangan masalah, kamu juga harus menangani karakter kekasih yang semakin berani. Ingat, dia bersikap sedemikian disebabkan kamu yang memulakannya dahulu.


8. Hubungan tiada kesudahan


Kebiasaannya, saat menjalani hubungan dengan pasangan, wanita menginginkan adanya hubungan yang penuh komitmen, iaitu hubungan yang diakhiri dengan keputusan membanggakan.


Apabila sudah lama menjalin hubungan cinta, tetapi tiada keputusan untuk ke jinjang pelamin, wanita akan berfikir bahawa kamu tidak lagi menginginkan dia dalam hidupnya. Jadi, buat apa menunggu kamu dengan lebih lama?


9. Bosan


Hal ini muncul disebabkan dia terperangkap dalam rutin hariannya sama ada kerja rumah mahupun hubungan yang dijalinkan itu begitu membosankan.


Baginya, jika kamu tidak memberinya perhatian yang diharapkan dan waktu kamu pula lebih banyak dihabiskan untuk urusan lain, biasanya wanita akan mencari jalan penyelesaiannya yang tersendiri. Perlu diingatkan bahawa wanita gemarkan suatu kejutan dan selalu ingin dirinya lebih istimewa.


10. Hubungan tidak diduga


Pada awalnya, dia berasa terlalu selesa saat menjalin hubungan dengan kamu. Tetapi ternyata, dia tidak menikmati kehangatan bersama dan terasa begitu terikat dengan kamu. Tidak hairanlah apabila kamu masih cuba membawanya ke sana dan ke sini, dia mula bersikap dingin kerana sudah menyerahkan seluruh perasaannya kepada insan lain.

 


Share/Bookmark
Category : ,

Kerugian Sekiranya Minum Arak

Posted by Faiz On 9:08:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Abul Laits mengatakan, “ Jauhilah minum arak, kerana di dalamnya mempunyai 10 perkara yang tercela:

1- Apabila seseorang itu minum arak maka kedudukannya seperti orang gila, akhirnya di menjadi bahan ketawa kanak-kanak. Dan tercela ia bagi orang yang berakal.
2- Arak itu boleh menyebabkan hilang kewarasan dan menyebabkan musnahnya wang ringgit.
3- Minum arak boleh menyebabkan timbulnya permusuhan antara sahabat ~ sbg contoh satu kes di Tawau, Sabah baru2 ni di mana seorg lelaki bertengkar dgn sahabat yg minum bersama2nya lalu membunuh sahabatnya itu.
4- Minum arak akan menghalangi seseorang itu ingat atau berzikir kepada Allah S.W.T. dan akan menghalangi dia dari mengerjakan solat.
5- Minum arak akan mendorong perbuatan zina. Sebab seseorang yang minum arak mungkin denggan mudah menceraikan isterinya tanpa dia sedari.
6- Minum arak adalah anak kunci segala perbuatan jahat, orang yang minum arak mudah sekali melakukan perbuatan terkutuk.
7- Minum arak boleh menyakiti keluarganya dan teman-temannyan kerana mengiringi ketempat fasik.
8- Orang yang minum arak wajib dihad, di hukum dengan 80 sebatan, kalau ia tidak dipukul di dunia dia akan di pukul di akhirat dengan cemeti api neraka di hadapan orang ramai dan disaksikan oleh bapa dan teman-temannya.
9- Minum arak itu menyebabkan pintu langit ditutup baginya, kerana semua amal baiknya dan doa-doanya tidak diterima selama 40 hari.
10- Minum arak itu menyebabkan dikhuatiri dicabut imannya.

Mari sama2 berdoa dan berusaha menjauhi tabiat syaitan ini.

Kesemua akibat ini adalah di dunia sebelum dia mati setelah itu dia akan menghadapi pula siksa akhirat nanti.

Siti Aisah R.A. berkata, Rasulullah telah bersabda:
“Orang yang minum arak, maka janganlah kamu kahwini. Kalau sakit janganlah kamu ziarahi dan bila mati janganlah engkau solati. Demi Allah yang mengutus saya sebagai nabi dengan membawa agama yang benar, tidak akan mahu minum arak kecuali orang-orang yang terkutuk, baik diterangkan di dalam kitab Taurat, Injil, zabur dan Furqan.

Barang siapa yang memberi makan kepadanya meskipun sesuap sahaja, maka Allah S.W.T. akan membelitkan ular dan kala jengking pada badannya. Barang siapa yang melaksanakan keperluannya, maka bererti dia menghancurkan agama Islam. Barang siapa meminjamkan wang ringgit kepadanya bererti dia membantu membunuh seorang mukmin. Dan barangsiapa mempergauli dia, maka akan dihalau oleh Allah dalam keadaan buta tanpa ada hujjah baginya.” 

Share/Bookmark
Category : , , , ,

Hidup Kita Untuk Apa??

Posted by Faiz On 10:56:00 pm 3 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..


"HIDUP KITA CUMA DI DALAM 3 HARI:
Semalam ~ Sudah menjadi sejarah.
Hari Ini ~ Apa yang sedang kita lakukan.
Esok ~ Hari yang belum pasti.

Hisablah hari pertama semoga hari yang kedua
kita lebih baik kerana mungkin ajal kita pada hari yang kedua.

HIDUP CUMA DALAM 2 NAFAS:
Nafas Naik.
Nafas Turun.

Hargailah Nafas yang naik kerana udara yang disedut
adalah pemberian ALlah secara percuma dan
carilah keredhaan~Nya dalam menggunakannya.

Bertaubatlah dalam Nafas yang kedua kerana mungkin itu
nafas yang terakhir keluar dari tubuh bersama
nyawa dan roh untuk meninggalkan dunia yang fana ini.

HIDUP CUMA ADA 2 PILIHAN :
Hidup dalam keredhaan ALlah.
Hidup dalam kemurkaan ALlah.

HIDUP YANG ABADI CUMA ADA 2 TEMPAT :
Kekal di dalam neraka.
Kekal di dalam syurga.

Ingatlah kecelakaan neraka itu amat mengerikan
dan kita hanya diyakinkan oleh keyakinan kita kepada rukun IMAN.
Rukun Iman itu pula ada 6 dan apabila
hilang salah satu daripadanya maka hilanglah ia.

Kelazatan dan kesejahteraan syurga itu maha HEBAT.
Tidak terduga oleh fikiran kita dan untuk mendapatkannya
terjemahkan rukun ISLAM yang 5 itu
dan puncaknya adalah SOLAT ... Amat sukar untuk dipercayai
bagi yang ingin ke SYURGA tetapi tidak bersolat,
umpama seorang yang mahu menaiki kapal terbang,
tetapi tidak mempunyai boarding pass.

Dan mereka yang sengaja melalaikan solat,
umpama mengeposkan sepucuk surat tanpa melekatkan setem ...
apabila ditanya bagaimana surat itu akan sampai
pada penerimanya ... lalu dia pun berkata
setemnya akan dihantar kemudian.

Ada 2 penyelesaian dalam kes ini :
Dia mungkin didenda ... atau, suratnya masuk tong sampah.

Oleh itu, tidakkah kita semestinya bersyukur
atas segala nikmat yang ALlah kurniakan kepada kita ...
Sekurang-kurangnya ALlah telah memberi udara
secara percuma untuk kita berzikir mengingati~Nya
setiap detik dan ketika, hinggalah kita kembali
kepada ALlah dalam keadaan jiwa yang tenang ...
lalu masuk ke dalam syurga dalam keadaan
kita redha dan ALlah meredhai.

Semoga kita semua berbahagia + sejahtera senantiasa
.. di dunia jua di akhirat kelak serta
di dalam rahmat Allah s.w.t.



Share/Bookmark
Category : , ,

Kenapa Lelaki Membongkok

Posted by Faiz On 9:42:00 pm 1 comments
Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..




Suatu ketika, ada seorang anak perempuan yang bertanya kepada ayahnya, Tatkala tanpa sengaja dia melihat ayahnya sedang mengusap wajahnya
Yang mulai berkerut-merut dengan badannya yang terbongkok-bongkok, Disertai suara batuk-batuknya.


Anak perempuan itu bertanya pada ayahnya
"Ayah, mengapa wajah ayah kian berkerut-merut dengan badan ayah yang kian hari kian membongkok ?"Demikian pertanyaannya, ketika ayahnya sedang berehat di beranda.

Si ayah menjawab : "Sebab aku lelaki."

Anak perempuan itu berkata sendirian : "Aku tidak mengerti". Dengan kerut-kening kerana jawapan ayahnya membuatnya termenung rasa kebingungan.

Ayah hanya tersenyum, lalu dibelainya rambut anaknya itu, terus menepuk-nepuk bahunya, kemudian si ayah mengatakan "Anakku, kamu memang belum mengerti tentang lelaki."

Demikian bisik Si ayah, yang membuat anaknya itu bertambah kebingungan.

Kerana perasaan ingin tahu, kemudian si anak itu mendapatkan ibunya lalu bertanya kepada ibunya.
"Ibu, mengapa wajah Ayah jadi berkerut-merut dan badannya kian hari kian membongkok? Dan sepertinya ayah menjadi demikian tanpa ada keluhan dan rasa sakit?"

Ibunya menjawab:
"Anakku, jika seorang lelaki yang benar-benar bertanggungjawab terhadap keluarga itu memang akan demikian."

Hanya itu jawapan si ibu. Si anak itupun kemudian membesar dan menjadi dewasa, tetapi dia tetap juga kasih tercari-cari jawapan, mengapa wajah ayahnya yang tampan menjadi berkerut-merut dan badannya menjadi membongkok?

Hingga pada suatu malam, dia bermimpi. Di dalam impian itu seolah-olah dia mendengar suara yang sangat lembut, namun jelas sekali. Dan kata-kata yang terdengar dengan jelas itu ternyata suatu rangkaian kalimah sebagai jawapan rasa kebingungannya selama ini.

"Saat Ku-ciptakan lelaki, aku membuatnya sebagai pemimpin keluarga serta sebagai tiang penyangga dari bangunan keluarga, dia senantiasa akan berusaha untuk menahan setiap hujungnya, agar keluarganya merasa aman, teduh dan terlindung."

"Ku ciptakan bahunya yang kuat dan berotot untuk membanting-tulang menghidupi seluruh keluarganya dan kegagahannya harus cukup kuat pula untuk melindungi seluruh keluarganya."

"Ku berikan kemahuan padanya agar selalu berusaha mencari sesuap nasi yang berasal dari titisan keringatnya sendiri yang halal dan bersih, agar keluarganya tidak terlantar, walaupun seringkali dia mendapat cercaan dari anak-anaknya".

"Ku berikan keperkasaan dan mental baja yang akan membuat dirinya pantang menyerah, demi keluarganya dia merelakan kulitnya tersengat panasnya matahari, demi keluarganya dia merelakan badannya berbasah kuyup kedinginan dan kesejukan kerana tersiram hujan dan dihembus angin, dia relakan tenaga perkasanya dicurahkan demi keluarganya, dan yang selalu dia ingat, adalah disaat semua orang menanti kedatangannya dengan mengharapkan hasil dari jerih-payahnya."

"Kuberikan kesabaran, ketekunan serta kesungguhan yang akan membuat dirinya selalu berusaha merawat dan membimbing keluarganya tanpa adanya keluh kesah, walaupun disetiap perjalanan hidupnya keletihan dan kesakitan kerapkali menyerangnya".

"Ku berikan perasaan cekal dan gigih untuk berusaha berjuang demi mencintai dan mengasihi keluarganya, didalam suasana dan situasi apapun juga, walaupun tidaklah jarang anak-anaknya melukai perasaannya, melukai hatinya. Padahal perasaannya itu pula yang telah memberikan perlindungan rasa aman pada saat di mana anak-anaknya tertidur lelap. Serta sentuhan perasaannya itulah yang memberikan kenyamanan bila saat dia sedang menepuk-nepuk bahu anak-anaknyaagar selalu saling menyayangi dan saling mengasihi sesama saudara."

"Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengertian dan kesedaran terhadap anak-anaknya tentang saat kini dan saat mendatang, walaupun seringkali ditentang bahkan dikotak-katikkan oleh anak-anaknya."

"Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengetahuan dan menyedarkan, bahawa isteri yang baik adalah isteri yang setia terhadap suaminya, isteri yang baik adalah isteri yang senantiasa menemani, dan bersama-sama menghadapi perjalanan hidup baik suka mahupun duka,walaupun seringkali kebijaksanaannya itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada isteri, agar tetap berdiri, bertahan, sepadan dan saling melengkapi serta saling menyayangi."

"Ku berikan kerutan diwajahnya agar menjadi bukti, bahawa lelaki itu senantiasa berusaha sekuat daya fikirnya untuk mencari dan menemukan cara agar keluarganya dapat hidup didalam keluarga bahagia dan badannya yang terbongkok agar dapat membuktikan, bahawa sebagai lelaki yang bertanggungjawab terhadap seluruh keluarganya, senantiasa berusaha mencurahkan sekuat tenaga serta segenap perasaannya, kekuatannya, kesungguhannya demi kelanjutan hidup keluarganya."

"Ku berikan kepada lelaki tanggungjawab penuh sebagai pemimpin keluarga, sebagai tiang penyangga (seri/penyokong), agar dapat dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Dan hanya inilah kelebihan yang dimiliki oleh lelaki, walaupun sebenarnya tanggungjawab ini adalah amanah di dunia dan akhirat."

Terkejut si anak dari tidurnya dan segera dia berlari, berlutut dan berdoa hingga menjelang subuh. Setelah itu dia hampiri bilik ayahnya yang sedang berdoa, ketika ayahnya berdiri si anak itu menggenggam dan mencium telapak tangan ayahnya.

"Aku mendengar dan merasakan bebanmu, ayah."

p/s: Bila ayah anda masih hidup jangan sia-siakan kesempatan untuk membuat hatinya gembira. Bila ayah anda telah tiada, jangan putuskan tali silaturahim yang telah dirintisnya dan doakanlah agar Allah selalu menjaganya dengan sebaik-baiknya. Amin

Share/Bookmark
Category : , ,
Related Posts with Thumbnails

Siapa Aku?

Special Sponsor

Kebanyakan entri di dalam blog ini adalah daripada pihak Syok.org.
.: sYok.Org :

pengiklanan

Kit Biasiswa Malaysia 2010
160

Rujukan

Komentator

Make your own

Fan Pages

Yang Baik Hati

Award

Award

Twitter

Terima Kasih Kepada

Free Automatic Backlink Get a Free Backlink Free Automatic Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Free Auto Backlink Blogged.my .: sYok.Org : 4east's Profile on Ping.sg 
SelangorBloggers
JohoreanBloggers